Opnieuw datalek bij hotelketen Marriott

31-03-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Opnieuw datalek bij hotelketen Marriott

Hotelketen Marriott is getroffen door een datalek. Gegevens van ruim vijf miljoen klanten zijn buitgemaakt.

Het datalek is door Marriott bekend gemaakt in een blogpost. Het lek vond medio januari 2020 plaats en is eind februari ontdekt. De aanvallers maakten volgens de hotelketen misbruik van inloggegevens van twee medewerkers van een franchise onderneming. Deze accounts zijn inmiddels geblokkeerd.

Namen en contactgegevens gestolen

Onder meer om de naam, contactgegevens, geboortedatum en reserveringsinformatie van zo'n 5,2 miljoen klanten zijn buitgemaakt. Marriott benadrukt geen aanwijzigingen te hebben dan ook wachtwoorden, PIN-codes, betaalkaartinformatie, paspoortgegevens, ID-kaarten of rijbewijsnummers zijn gestolen.

Marriott meldt zijn beveiligingsmaatregelen te hebben aangescherpt in een reactie op het datalek. Relevante autoriteiten zijn volgens de hotelketen op de hoogte gesteld van het lek. Marriott biedt op deze webpagina meer informatie voor klanten.

Niet de eerste keer

Hotelketen Marriott is in 2018 ook al getroffen door een datalek. Het ging toen om een omvangrijker lek, waarbij gegevens van maar liefst een half miljard klanten zijn gestolen.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Security
Security