Redactie - 01 april 2020

EGP helpt partners met Stretched datacenter service soepel migreren

EGP helpt partners met Stretched datacenter service soepel migreren image

IaaS-leverancier EGP, tot voorkort bekend onder de volledige naam Espresso Gridpoint, ziet steeds meer bedrijven afstand doen van hun eigen cloudomgeving. Dat geldt voor partners zoals MSP’s, maar ook voor hun klanten. Om die stap voor partners makkelijker te maken heeft EGP ‘Stretched datacenter service’ in het leven geroepen. Piet Honkoop (foto), de CTO, geeft uitleg.

Het interview op het kantoor van EGP in Gouda vond plaats voordat de coronapandemie in Nederland volledig losbarstte. Dat gebeurde in de weken erna. Het zijn moeilijke tijden voor veel bedrijven, maar juist nu kan EGP Managed Service Providers en hun klanten helpen met continuïteit en beschikbaarheid, zo laat het bedrijf weten.

Tijdens het interview was corona nog geen gespreksonderwerp. Stretched datacenter service was dat wel. Enthousiast gaat Honkoop voor het whiteboard staan om het uit te tekenen. “Je kunt een cloudomgeving opdelen in de infrastructuur en het netwerk”, trapt hij af. “De eindklanten hangen als het ware aan het netwerkdeel. Als de IT-partner niet meer wil investeren in de infrastructuur, heeft hij een uitdaging. Want je kunt alles wel in zijn geheel repliceren naar een alternatieve cloud, public of private, maar de klanten gaan dan ook mee. En dat is niet prettig, want dan moet je aanpassingen gaan doen op de klantlocatie.”

Simpele migratie
EGP, dat alleen met partners contact heeft, heeft daarom een alternatief ontwikkeld: ‘Stretched datacenter service’. “Bij partners die niet meer willen investeren in de infrastructuur houden we het netwerk op de eigen locatie intact. De eindklanten blijven nog steeds daaraan gekoppeld. Daardoor is een migratie relatief simpel geworden. Het gaat, zo merken wij, veel sneller dan partners verwachten. En wij regelen dan bijna alles.”

Ook financieel is de overstap daardoor makkelijker geworden. “Je kunt het investeermoment bij een vervanging eigenlijk overslaan. Doordat het netwerkdeel intact blijft, wordt het veel meer een gefaseerde overheveling. Zonder inbreng van de klant kun je het uitvoeren en testen.” Door het hergebruik van het netwerk blijven ook koppelingen met bijvoorbeeld telefonie intact. “Alles wat je hebt geregeld, ook bijvoorbeeld gateways naar externe leveranciers, blijft zoals het was.”

Legoblokjes
EGP doet dat nu bijna drie jaar en merkt vooral de laatste tijd duidelijk dat het verhaal landt bij de doelgroep. Het aanbod past goed bij EGP, legt Honkoop uit. Zijn bedrijf wil dingen makkelijk maken, maar tegelijkertijd ook zo dicht mogelijk in de buurt komen bij het leveren van maatwerk. “Dit hele verhaal is eigenlijk gestandaardiseerd, maar dan in heel kleine blokjes. Met kleine legoblokjes kun mooiere dingen maken dan met grote blokken. Dit is een verhaal dat daardoor in heel veel situaties interessant is.”

Een belangrijk voordeel van het concept is dat klanten focus en capaciteit terugwinnen, geeft Honkoop aan. “In de oude situatie deed onze klant, de businesspartner, al het beheer: op het netwerk, de hypervisor, het besturingssysteem en de applicatie. Nu nemen wij het beheer op hypervisor- en netwerkniveau over. Daardoor houdt de businesspartner meer capaciteit qua mensen over en is er meer focus mogelijk. Ze kunnen zich nadrukkelijker richten op de business in plaats van de techniek. Dat is voor veel partijen, zeker ook voor MSP’s, een interessant gegeven. En door het aanbrengen van de scheiding kan hij ook beter en sneller zijn in het leveren van goede support aan de eindklant.”

Niet rendabel
Steeds meer partijen, niet alleen MSP’s en andere IT-partners, maar ook eindgebruikers, komen terug van het hebben van een eigen cloudomgeving, merkt Honkoop. “Om de simpele reden dat alles tot ongeveer 500 of 600 virtuele machines voor een MSP heel moeilijk rendabel te krijgen is. Voor eindklanten ligt die grens nog een heel stuk hoger. De reden is vrij simpel. Bij ons gaat ongeveer twintig procent van alle tijd in het op- en uitbouwen van kennis zitten. Door ons volume kan dat. Bij een MSP of eindklant is dat een ander verhaal, want die zijn vaak ook nog eens tweede- of derdelijns support. Dat loopt dus spaak, of je moet er heel veel resources tegenaan gooien, maar dat is kostentechnisch vaak niet interessant. Het is voor die partijen daarnaast ook nog eens heel moeilijk om aan de juiste technische mensen te komen en, als ze die hebben, ze te behouden. We merken niet voor niets vaak dat het vertrek van een technisch iemand de beslissende reden is voor de vraag om een migratie.”

Andere redenen om te migreren, naast kennis, zijn het beheer van de infrastructuur en de bijbehorende kosten, maar ook de mogelijkheden om aan business development te gaan doen. “Bij ons is het een koud kunstje om eens uit te proberen hoe het bevalt om met GPU-enabled systemen te werken. Zonder dat je daarvoor eerst enorm moet investeren kun je dat gewoon eens drie weken aankijken. Of je wilt bijvoorbeeld kiezen uit drie soorten storage. Dat kunnen we zelfs voor je neerzetten zonder dat er downtime is.”

EGP heeft, zoals gezegd, alleen contact met businesspartners en in dit geval gaat het daarbij vooral om MSP’s. Maar dit verhaal is niet alleen bedoeld voor MSP’s die hun eigen cloud willen inruilen voor die van een externe specialist, maar ook voor partners die klanten hebben die die stap willen zetten. “Eigenlijk kun je zeggen dat dit voor elke situatie is waarbij een partij een hoeveelheid infrastructuur heeft die afgeschreven is en die vervangen moet worden, óf waarbij een gebruiker om een bepaalde reden periodiek meer capaciteit wil.”

Door: Johan van Leeuwen