Wouter Hoeffnagel - 30 maart 2020

Google doneert ruim 800 miljoen dollar aan strijd tegen coronavirus

Google doneert ruim 800 miljoen dollar aan strijd tegen coronavirus image

Google doneert meer dan 800 miljoen dollar om bedrijven, organisaties en zorgmedewerkers te ondersteunen in de crisis rondom het coronavirus. Het bedrijf doneert vooral gratis advertentieruimte.

Dit maakt Sundar Pichai (foto), CEO van Google, bekend in een blogpost. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) krijgt van Google 250 miljoen dollar aan advertenties beschikbaar gesteld. De WHO kan deze informatie inzetten om informatie te verspreiden over de strijd tegen het virus.

Steun voor kleine en middelgrote bedrijven

Daarnaast stelt Google 340 miljoen dollar in advertentiekrediet beschikbaar aan kleine en middelgrote bedrijven met een account dat meer dan een jaar actief is. Twintig miljoen dollar is beschikbaar voor advertenties over noodhulp en steun aan kleine bedrijven.

Google zet ook een investeringsfonds van 200 miljoen op om kleine bedrijven te helpen aan krediet te komen. Ook stelt het bedrijf 20 miljoen dollar aan Google Cloud credits beschikbaar voor onderzoekers en wetenschappers die het coronavirus bestrijden.

Ook andere bedrijven doneren

Google is niet het eerste techbedrijf dat donaties doet in de strijd tegen het coronavirus. Zo kondigde Apple kort geleden aan ruim 10 miljoen beademingsmaskers te doneren in de Verenigde Staten (VS) en Europa. Facebook biedt net als Google gratis advertentieruimte aan voor de WHO en andere instellingen die informatie leveren over het coronavirus. De Japanse investeerder SoftBank en Chinese techgigant Alibaba stellen ongeveer een miljoen beademingsmaskers beschikbaar voor de Amerikaanse zorg.