Kritieke firmware-upgrade vereist voor bepaalde HPE SAS SSD schijven

27-03-2020 | door: Witold Kepinski

Kritieke firmware-upgrade vereist voor bepaalde HPE SAS SSD schijven

HPE meldt dat vier soorten solid-state drives (SSD's) in haar servers en storage systemen een storing en gegevensverlies kunnen ervaren na 40.000 bedrijfsuren of 4,5 jaar.

HPE Meldt: Hoewel de storingsmodus vergelijkbaar is, heeft dit probleem niets te maken met het SSD-probleem dat wordt beschreven in dit klantenbulletin dat in november 2019 is uitgebracht, waarin een SSD-storing wordt beschreven bij 32.768 bedrijfsuren.

Bovendien is dit probleem niet uniek voor HPE en treft het mogelijk andere fabrikanten en klanten die deze schijven hebben gekocht.

BELANGRIJK : deze HPD7-firmware wordt als een kritieke oplossing beschouwd en is vereist om het onderstaande probleem aan te pakken. HPE raadt ten zeerste aan om deze kritieke oplossing onmiddellijk toe te passen. Het nalaten om te updaten naar SSD Firmwareversie HPD7 zal resulteren in schijfstoringen en gegevensverlies na 40.000 bedrijfsuren en vereist herstel van gegevens vanaf back-up als er geen fouttolerantie is, zoals RAID 0 of zelfs in een fouttolerantie RAID-modus als meer SSD's mislukken dan kan worden ondersteund door de fouttolerantie van de RAID-modus op de logische schijfeenheid. Voorbeeld: RAID 5 logische schijf met twee defecte SSD's.

HPE werd door een Solid State Drive (SSD) -fabrikant op de hoogte gebracht van een firmwarefout dat van invloed was op bepaalde SAS SSD-modellen (zie onderstaande tabel) die worden gebruikt in een aantal HPE-server- en opslagproducten (dwz HPE ProLiant, Synergy, Apollo 4200, Synergy Storage Modules, D3000 Storage Enclosure, StoreEasy 1000 Storage). Het probleem is van invloed op SSD's met een HPE-firmwareversie vóór HPD7 die resulteert in SSD-falen na 40.000 bedrijfsuren (dwz 4 jaar, 206 dagen, 16 uur).

BELANGRIJK : Omdat de SSD-storing pas optreedt na het bereiken van 40.000 bedrijfsuren en op basis van de datums waarop deze schijven vanaf HPE zijn verzonden, zijn deze schijven op zijn vroegst pas in oktober 2020 defect.

OPMERKING: De volgende platforms worden NIET beïnvloed door dit probleem: 3PAR StoreServ Storage, D6000 / D8000 Disk Enclosures, ConvergedSystem 300/500, MSA Storage, Nimble Storage, Primera Storage, SimpliVity, StoreOnce, StoreVirtual 4000/3200 Storage, StoreEasy 3000 Storage, XP-opslag, SAP HANA.

Nadat de SSD-storing is opgetreden, kunnen noch de SSD noch de gegevens worden hersteld. Bovendien zullen SSD's die tegelijkertijd in gebruik zijn genomen, waarschijnlijk bijna gelijktijdig falen. Het herstellen van gegevens vanaf een back-up is vereist in niet-fouttolerantiemodi (bijv. RAID 0) en in fouttolerantie RAID-modus als meer schijven falen dan wordt ondersteund door de fouttolerantie RAID-modus logische schijf.

Lees meer hier.

Terug naar nieuws overzicht