Redactie - 28 maart 2020

Cisco Webex laat mensen heel snel samenwerken

Cisco Webex laat mensen heel snel samenwerken image

Het dataverkeer in en tussen datacenters in Nederland is de afgelopen tijd fors toegenomen. Omdat mensen meer thuis werken. In verrassend korte tijd hebben de aanbieders van videocommunicatie via de cloud medewerkers met elkaar verbonden. “Onze klanten waren aangenaam verrast hoe snel we met onze Webex toepassingen de boel aan de praat krijgen. En hoe eenvoudig je ermee kunt werken”, zegt Jan Roggeveen, Country Lead Collaboration bij Cisco Nederland.

Webex, het samenwerkingsplatform van netwerkfabrikant Cisco, bedient elke maand al 130 miljoen mensen wereldwijd om op afstand met elkaar samen te werken via speciaal ingerichte videovergaderruimtes of gewoon via een laptop waarmee iemand meedoet aan de bijeenkomst. In trek bij organisaties die internationaal actief zijn en op deze manier toch besprekingen kunnen houden met beeld, met uitwisseling van documenten, terwijl iedereen op zijn standplaats is.

Het coronavirus maakt dat er nu een ontzettend grote vraag is naar deze faciliteit. Op aandrang van nationale en lokale overheden werken mensen zo veel mogelijk vanuit huis. Hoe minder onderling contact, des te trager verloopt de verspreiding van de ziekte. De pandemie houdt ook in Nederland flink huis en bedrijven en overheden zoeken naar moderne vormen van samenwerking.

Overstelpende vraag

Roggeveen vertelt dat er een overstelpende vraag is naar de Webex-oplossingen. “En dat natuurlijk in zeer korte tijd. Ons team, dat natuurlijk zelf ook Webex gebruikt, is bij wijze van spreken dag en nacht in touw om te helpen waar dat nodig is. Daarbij letten we trouwens wel op elkaar: op tijd pauzes nemen om gezond te blijven. Maar we helpen waar we kunnen. De eerste dagen hebben we alles naar ons zelf toegetrokken, omdat wij toch de meeste kennis hebben van het platform, maar allengs haken onze partners aan; het is immers te veel om allemaal zelf te doen. Ik zie dat onze partners ook heel snel zich de vereiste kennis en vaardigheden eigen maken. Dat waarderen we enorm.”

Die vraag komt onder meer van de grote ziekenhuizen, verschillende overheden, grote en kleine zorginstellingen maar ook bedrijven zoals financiële instellingen, om maar wat te noemen. Ze willen Webex gebruiken voor interne en externe bijeenkomsten, maar ook om experts te kunnen raadplegen als dat nodig is. “Dat gaat heel eenvoudig; je kunt iemand uitnodigen om aan een videovergadering mee te doen”, legt Roggeveen uit.

Versleuteld

Wie via digitale platformen met elkaar overlegt, wil zeker zijn dat dit veilig gebeurt. “Vanuit ons ontwerp is al het verkeer dat loopt via de Webex cloud standaard versleuteld. Zowel in het datacenter zelf als tussen de datacenters. Dus ook het verkeer dat ‘onderweg’ is, heeft niets te duchten. De security is verzekerd, zo is de meeting room altijd veilig zonder ongewenste personen.”

En hoe zit het met de performance; je hebt immers wel wat bandbreedte nodig? Op dit vlak helpen andere organisaties, zoals Netflix en YouTube die hun bitrates hebben verlaagd om ruimte te scheppen in de datacenters. “We helpen elkaar in deze bijzondere tijd”, zegt Roggeveen. “Maar wij hebben als Cisco wel het voordeel dat wij de netwerken tussen de datacenters waar Webex gebruik van maakt in eigen beheer hebben. Daarnaast gebruikt Webex de beschikbare bandbreedte tussen de gebruiker onze datacenters op een zeer efficiënte manier. We kunnen capaciteit op- en afschalen naar behoefte. Op die manier kunnen we de prestaties op peil houden. Dat lukt tot nu toe goed, zelfs in deze onvoorspelbare tijden.”

Transscriptie

De gebruikerservaring is leidend bij Webex. “Klanten komen hier met de opmerking: ik wil gewoon met iedereen een bespreking kunnen houden op een groot scherm; iedereen goed kunnen zien. Dat is geen punt; en, zoal gezegd, deelnemers kunnen ook via een laptop of zelfs mobiele telefoon deelnemen.”

Om die ervaring zo goed mogelijk te laten zijn, voegt Webex voortdurend functionaliteit toe. “Eigenlijk neem je een abonnement op het gebruik van onze communicatiedienst en krijg je alle innovaties er gewoon bij.” Het gaat dan bijvoorbeeld over dat je binnenkort de mogelijkheid hebt  om automatisch een transcriptie te maken van de gesproken tekst tijdens een videobijeenkomst. “Die tekst is doorzoekbaar en je kunt ook de beelden erbij halen als je dan wenst, zodat je ook de context hebt.” Of de gezichtsherkenning. Webex herkent de deelnemers en voegt op het scherm in een ballon de naam toe  zodat je elkaar bij de naam kan aanspreken. Bij de volgende versies  voor contact centers herkent Webex of een klant boos is en doet suggesties aan de medewerker om hiermee om te gaan en helpt hiermee het probleem van de klant op te lossen. Dankzij kunstmatige intelligentie breiden de mogelijkheden van Webex zich steeds uit.

“Maar het belangrijkste is nu dat we Nederlanders op afstand met elkaar en met anderen kunnen laten werken. Daar hebben we nu onze handen vol aan”, besluit Roggeveen.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024