Omzet mobiele markt in Nederland krimpt verder

18-03-2020 | door: Witold Kepinski

Omzet mobiele markt in Nederland krimpt verder

De omzet uit mobiele diensten in Nederland bleef in 2019 de dalende lijn van eerdere jaren voortzetten, met een min van 4,1 procent tot 3,69 miljard euro. In 2018 was er nog sprake van een daling van 3,7 procent. T-Mobile wist als enige operator omzetgroei te realiseren dankzij de overname van Tele2 én organische groei in het klantenbestand. Daarmee groeide het marktaandeel van de operator naar 30 procent, bijna gelijk aan nummer twee Vodafone. Telecompaper verwacht een verdere omzetdaling van de mobiele markt in 2020, zij het iets geringer. Redenen hiervoor zijn dat de concurrentiedruk op de prijzen enigszins afneemt, de markt een aanhoudende groei van het aantal aansluitingen toont en meer klanten overstappen op grotere databundels.

De harde concurrentie op zowel de consumenten- als de zakelijke markt heeft in 2019 geleid tot een lagere omzet bij KPN en Vodafone. Dat blijkt uit Telecompapers Dutch Mobile Operators-rapport over het vierde kwartaal. KPN verloor in het afgelopen jaar mobiele klanten, mede door het besluit om het merk Telfort stop te zetten. Toch bleef de operator marktleider met bijna 40 procent van de totale mobiele omzet, tegenover 42,5 procent in 2018. Vodafone liet een kleine stijging zien in klantenaantallen. Desondanks daalde de omzet van de nummer twee op de mobiele markt, waardoor het marktaandeel bijna 2,5 procentpunten lager uitkwam op iets meer dan 30 procent over 2019.

Omzet Q4 daalt ruim 5% op jaarbasis

De situatie was in het vierde kwartaal van 2019 niet veel beter, met een totale omzetdaling van 5,3 procent op jaar-op-jaar en 1,7 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2019. Zowel Vodafone (-8,6%) als KPN (-7,1%) presteerden slechter dan het marktgemiddelde, terwijl T-Mobile (inclusief Tele2) een iets hogere omzet liet zien (+ 0,6%).

T-Mobile haalde Vodafone in het derde kwartaal van 2019 in en pakte de tweede plaats. Daarmee eindigde T-Mobile in het vierde kwartaal met iets meer dan 31 procent van de marktomzet. Over heel 2019 bleef Vodafone de concurrent nog net voor.

Groei door abonnementen

In 2019 is de Nederlandse mobiele markt met 317.000 aansluitingen gegroeid, waarvan er 123.000 in het laatste kwartaal bij kwamen. Daarmee eindigde 2019 met 20,7 miljoen mobiele aansluitingen (exclusief M2M).

De groei kwam volledig voor rekening van abonnementen. In totaal groeide het aantal postpaid-aansluitingen in 2019 met bijna 1 miljoen. Het aandeel van postpaid (versus prepaid) op het totaal aantal mobiele aansluitingen bereikte aan het einde van het jaar 81 procent, een stijging van 10 procentpunten over de afgelopen drie jaar.

Meer aansluitingen, minder omzet

Telecompaper verwacht dat het aantal mobiele aansluitingen (exclusief M2M) tot 2024 met ongeveer 0,6 procent CAGR (gemiddelde groei per jaar) zal groeien. De stijging is voornamelijk te danken aan de bevolkingsgroei en aan FMC-pakketten die klanten aanmoedigen om extra aansluitingen te nemen. Verder is er sprake van meer telefoongebruik in bepaalde leeftijdsgroepen, evenals simkaarten in tablets, laptops en andere apparaten.

Ondanks de groei van het aantal aansluitingen zal de omzet uit de Nederlandse mobiele markt blijven dalen. Telecompaper verwacht een krimp van 2-3 procent in 2020 en een negatieve CAGR van 1,6 procent over de prognoseperiode van vijf jaar. Het tempo van de daling neemt af door een verminderd effect van regelgeving, zoals door lagere afwikkeltarieven en tarieven voor bellen in- en naar de EU. Tegelijk blijven factoren zoals kortingen op gebundelde pakketten en het toenemende gebruik van OTT-toepassingen de tarieven drukken.

Terug naar nieuws overzicht