Witold Kepinski - 13 maart 2020

Italianen kopen meer tech toepassingen voor thuis werken en leren

Italianen kopen meer tech toepassingen voor thuis werken en leren image

Het IT-distributiekanaal in Italië heeft in januari en februari van dit jaar een sterke groei laten zien rond slimme werkplek oplossingen ofwel de Digital Workplace. Ook toepassingen voor thuisonderwijs zijn in trek. Dit wordt  gedreven door de landelijke lockdown vanwege het coronavirus, zo meldt CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf.

Het distributiekanaal presteerde uitstekend met een groei van 12,5% in de eerste twee maanden van het jaar vergeleken met dezelfde tijd in 2019. In februari bedroeg de jaarlijkse groei 16%. Italië was het eerste slachtoffer van het Covid-19-virus dat de hele wereld overspoelt en onlangs kondigde de regering een landelijke quarantaine aan met een verbod op niet-essentiële reizen en openbare bijeenkomsten, beperkte openingstijden voor sommige bedrijven en schoolsluitingen.

De vraag naar tools om slim werken en thuisonderwijs mogelijk te maken, heeft er in februari toe bijgedragen dat de omzet van hoofdtelefoon / hoofdtelefoons en microfoons in februari met 362% op jaarbasis is gestegen. Voor de week die op 24 februari begon, bedroeg de jaarlijkse stijging 49,8%

Andere opmerkelijke omzetstijgingen op jaarbasis in dezelfde week waren notebooks (36,5%), tablets (41,3%), Office toepassingssoftware (60,5%), software voor ontwikkelaarstools (89,3%) en SSD's (32%). Ook met een aanzienlijke groei waren security software (38,8%) en inktcartridges (8%).

Als gevolg hiervan bedroeg de groei op jaarbasis in de laatste twee weken van februari respectievelijk 21% en 20% in alle categorieën.

Zowel de kanalen voor kleine en middelgrote resellers (SMR: Small & Medium Resellers) als retailwinkelketens kenden in februari 2020 een aanzienlijke stijging ten opzichte van het jaar ervoor, vooral aan het einde van de maand. Voor SMR's bereikte de groei 30,9% in de laatste week van de maand, terwijl spelers in de winkelketen 72,4% groei zagen in de week die op 17 februari begon.

Na een piek te hebben bereikt in de week van 17 februari, is de groei van de distributie op jaarbasis in Italië echter aan het verzachten.

Mogelijk is er een kantelmoment bereikt qua aanbod, althans in de categorie headsets / microfoons. De groei van de verkoop per eenheid ging van 282% in de week van 17 februari tot slechts 1,5% in de week van 24 februari.

"Ondanks onzekerheden over de economische impact van Covid-19 in Italië, passen IT-leveranciers en distributeurs zich met een indrukwekkende snelheid aan de nieuwe bedrijfsomgeving aan om de productiviteit van klanten te ondersteunen en de volksgezondheid te beschermen", aldus Isabel Aranda, Country Manager CONTEXT voor Italië .

“Slimme werkinstrumenten zijn essentieel om bedrijven en organisaties in het onderwijs te helpen omgaan met deze opmerkelijke omstandigheden. Er zal waarschijnlijk veel vraag naar deze categorieën zijn, aangezien de lockdown tot minstens 3 april duurt.”