Redactie - 11 maart 2020

Main Capital Partners neemt belang in Content Orchestration specialist WoodWing

Main Capital Partners verwerft een strategisch meerderheidsbelang in WoodWing, een marktleider in het leveren van oplossingen en diensten voor het organiseren van content aan uitgevers, merken en design bureaus wereldwijd. De investering stelt WoodWing in staat om haar Content Orchestration-platform uit te bouwen en de groei binnen haar belangrijkste merk- en uitgeverijsegmenten te versnellen.

WoodWing is sinds haar oprichting gericht geweest op het bouwen van oplossingen voor de uitgeverijsector, waar content cruciaal is voor zakelijk succes. WoodWing is inmiddels uitgegroeid tot de marktleider in software voor tijdschriftuitgevers en heeft een uitgebreide klantenlijst, bestaande uit nieuws-, boek- en educatieve uitgevers. Het merendeel van de nieuwe klanten zijn merken die worden geconfronteerd met complexe uitdagingen rondom de productie, management en publicatie van content.

DAM

Het aanbod van WoodWing bestaat voornamelijk uit twee geïntegreerde oplossingen: een Digital Asset Management (DAM) -oplossing en een oplossing voor het maken van content, workflow management en publicatie. De DAM-oplossing is schaalbaar, flexibel en kan miljoenen digitale bestanden opslaan en naadloos integreren met de tools die uitgevers en marketingteams dagelijks gebruiken. De oplossing voor de productie, management en publicatie van content stelt teams in staat om een content-first benadering van storytelling te handteren, te werken in een georganiseerde workflow en vervolgens de content online, in-app, in print of via een ander kanaal te formatteren en te publiceren. Samen stellen deze oplossingen organisaties in staat om hun contentprocessen samen te voegen, een kortere time-to-market te bereiken en de ROI op het gebied van storytelling te verhogen.

WoodWing is gevestigd in Nederland en heeft kantoren in de VS en Maleisië. De onderneming bedient 800+ klanten in 60+ landen via directe verkoop en haar uitgebreide en groeiende wereldwijde netwerk van meer dan 70 netwerkpartners. Een aantal prominente klanten zijn Hearst, Meredith, Forbes, BuzzFeed, Coca Cola European Partners, Yamaha en Cipla.

Content

In de toekomst zal WoodWing haar strategie versnellen om een Content Orchestration-platform van wereldklasse te bouwen en haar belangrijkste doelmarkten van uitgevers en bedrijfsmerken te bedienen. Bovendien zal de onderneming haar productpropositie versterken door middel van selectieve buy-and-build-strategie.

"We kennen de oprichters en het managementteam van WoodWing al enkele jaren en zijn onder de indruk van hun prestaties", zegt Charly Zwemstra, Managing Partner, Main Capital Partners. “WoodWing wil een toonaangevende softwareleverancier worden in de Content Orchestration-markt. Met de steun van Main Capital Partners zal de onderneming zich richten op organische groei en verdere productinnovatie. WoodWing zal ook haar productpropositie en geografische dekking versterken door selectieve add-on acquisities en uitbreiding van haar wereldwijde partnernetwerk.”

“We zijn zeer enthousiast over de samenwerking met Main Capital, een organisatie met uitgebreide ervaring en een uitstekende track-record van investeringen binnen de markt. We zijn van mening dat dit een goed signaal is van vertrouwen in onze strategie en huidige team, ”zei Ross Paterson, CEO van WoodWing. “Onze achtergrond ligt bij het publiceren, maar de meerderheid van onze nieuwe klanten zijn marketingteams met complexe goedkeuringsprocessen en gefragmenteerde technische oplossingen. We hebben hier een sterke propositie vanwege onze publicatie-expertise en willen onze groei in dit segment versnellen, terwijl we ons blijven richten op onze achtergrond binnen de uitgeverij."

Het Key management van WoodWing behoudt een minderheidsbelang in de onderneming.