NETGEAR wil partners helpen met as-a-service-modellen

Als we willen dat eindklanten onze producten blijven kopen, zullen we waarde toe moeten voegen

Sergio Mandos, NETGEAR

10-03-2020 | door: Johan van Leeuwen

NETGEAR wil partners helpen met as-a-service-modellen

NETGEAR, pionier in geavanceerde netwerktechnologieën, is als bedrijf sterk in ontwikkeling. Het speelt in op de vraag naar as-a-service-modellen. Sergio Mandos (Territory Account Manager Benelux) vertelt hoe zijn bedrijf dat doet en geeft zijn visie op ontwikkelingen rond cloud.

In de acht jaar dat Sergio Mandos bij NETGEAR werkt heeft hij veel gesprekken over cloud gevoerd. “In het MKB-segment merk je nog echt een tweedeling. Of partijen gaan er vol voor, of ze houden de boot af en vinden zelfs werken met Office 365 al spannend. Cloudapplicaties voor consumenten, ook op telefoons, zijn alom geaccepteerd, maar als het over zakelijke toepassingen gaat, vinden mensen het toch vaak eng of lastig. Dat zorgt wel voor interessante gesprekken.”

Mandos geeft aan dat eindgebruikers wireless, switches en routers soms nog als een sluitpost op de begroting zien. “Maar juist als je het hebt over as-a-service-modellen op de infrastructuur, dan zijn er veel uitdagingen, zeker ook voor de partners. Voor kleinere partners is het lastig om het onderdeel van hun organisatie te maken. Daar willen wij en kunnen wij ze bij helpen, op een laagdrempelige manier. Dat verhaal slaat steeds meer aan en we doen mooie projecten met klanten uit allerlei verticals.”

Verdienmodel
Mandos legt uit hoe NETGEAR die ondersteuning biedt. Daarvoor schets hij eerst de behoefte die hij bij de meeste partners ziet. “Het is geen geheim dat de marges op hardware minder interessant zijn dan vroeger. Het idee van terugkerende inkomsten spreekt partners daarom aan. Iedere partner die ik spreek doet daar al iets mee en wil dat verder uitbouwen. Dat willen ze op een zo efficiënt mogelijke manier doen, zonder dat ze onnodig veel tijd kwijt zijn aan van alles. Want in hoe minder tijd je die services kunt doen, hoe meer het je uiteindelijk oplevert. Tegelijkertijd wil een partner het contact met zijn klant niet verliezen. Ze willen op de hoogte blijven van wat er bij hen aan de hand is, zodat ze daar op in kunnen spelen. Dan is een as-a-service-model voor networking en WiFi, waar wij ons mee bezighouden, interessant. Wij bieden partners de mogelijkheid om zo’n verdienmodel op te bouwen, in combinatie met efficiëntie omdat ze alles vanuit één punt kunnen beheren en monitoren. Ze zien daardoor wanneer er iets verandert bij hun klant en kunnen die informatie gebruiken om een gesprek aan te gaan. Daarmee wordt een servicecontract niet iets zoals je dat af kunt sluiten wanneer je een smartphone koopt, maar voegt het ook echt iets toe.”

Cloudplatform
Als Mandos het heeft over het beheren en monitoren vanuit een punt, dan praat hij over NETGEARs cloudplatform Insight Pro. Twee jaar geleden kwam dat op de markt en in de tijd daarna ontwikkelde het zich in hoog tempo verder door. “Partners kunnen er alle fysieke apparatuur voor wireless, storage, switches en routers mee monitoren, maar ook beheren. Met het multi-tenant platform kunnen ze alles op dezelfde manier configureren als dat ze gewend waren, maar dan vanuit één centraal punt. Dat platform is kant-en-klaar, er zijn geen extra investeringen nodig. Het is gebouwd voor partners, zodat zij op een makkelijke en overzichtelijke manier al hun klanten kunnen onderverdelen en ondersteunen. Om een voorbeeld te geven: stel dat de WiFi bij een klant het niet goed doet. Dat ligt normaal gesproken aan de dekking óf aan de performance. Als je dat probleem al een paar weken eerder aan ziet komen, dan verdien je daar geld aan, want het scheelt je extra ritjes naar de klant. Bovendien waarderen klanten het als je zelf proactief aan de bel trekt.”

Mandos ziet klanten als het om cloud gaat vooral voor hybride modellen kiezen. “Zeker in het MKB zijn er zelden situaties waarbij organisaties volledig voor de cloud kiezen. Dat snap ik ook goed. In onze business blijft er natuurlijk ook altijd hardware nodig. Ik heb geen glazen bol, maar mijn gevoel zegt dat die situatie zeker de komende jaren nog niet gaat veranderen.”

Instant
NETGEAR heeft zich de afgelopen jaren als bedrijf sterk ontwikkeld. Het wil partners meer bieden dan alleen hardware en het genoemde platform, geeft Mandos aan. “Daarbovenop bieden we sinds kort ook extra oplossingen aan die we onder de noemer ‘Instant’ hebben geschaard.” Dat is weer onderverdeeld in vier categorieën: Instant Mesh, Instant AirBridge, Instant WiFi en Instant Captive Portal. “Het zijn vier verschillende diensten met unieke functionaliteiten bovenop onze wireless Insight-oplossingen voor storage, switching en routing.”

Hij behandelt ze één voor één. “Instant Mesh is er voor organisaties die goede WiFi willen, maar niet overal een access point kunnen ophangen omdat er geen bekabeling is. Wij hebben de technologie van ons WiFi-systeem Orbi gebruikt. Je kunt de satelliet-unit daardoor draadloos verbinden met je bedrade access points. Daardoor krijg je een hybride oplossing waarmee je van een plek zonder goede WiFi heel eenvoudig een plek met razendsnelle WiFi maakt.”

Instant AirBridge is er om panden zonder kabels met elkaar te verbinden. Instant WiFi optimaliseert de WiFi en analyseert wat er in de omgeving gebeurt. Mandos: “Je zou kunnen zeggen dat de oplossing steeds onderhandelt om de beste prestaties tussen de access points te realiseren. Het is een unieke feature vanuit onze cloud-omgeving, waardoor je WiFi-netwerk efficiënter wordt.” Instant Captive Portal gaat over het inloggen op WiFi-netwerken via een webpagina, zoals dat in bijvoorbeeld hotels vaak gebeurt. “Onze oplossing maakt het mogelijk om dat te koppelen met social media, reclame of met het betalen voor de WiFi.”

Al die extra functionaliteiten zorgen voor een mooi pakket bovenop de producten en het cloudnetwerk. “Je hebt daardoor als partner specifieke service-oplossingen in handen om je klant bij bepaalde vraagstukken te kunnen ondersteunen. Als we willen dat eindklanten onze producten steeds blijven kopen, zullen we daar met onze partners waarde aan toe moeten voegen. En dus investeren we daar als bedrijf heel sterk in.”

Terug naar nieuws overzicht
Cloud