Evolve IP: Cloud is echt de standaard geworden

Als je als organisatie bij wil blijven, dan ontkom je er gewoon niet aan om dingen in de cloud te zetten

Patrick Martinus en Leon Schuurmans, Evolve IP

05-03-2020 | door: Johan van Leeuwen

Evolve IP: Cloud is echt de standaard geworden

Evolve IP is cloudprovider en specialist in cloudcommunicatie. Leon Schuurmans en Patrick Martinus leggen uit wat cloud voor hun bedrijf en voor het hele IT-kanaal betekent. Ook gaan ze dieper in op de positionering en de ambities.

Het wolkje dat in het logo van Evolve IP staat, verraadt genoeg: cloud zit diep in het DNA van het bedrijf. “In onze 25-jarige historie hebben we eigenlijk nooit anders gedaan”, zegt Leon Schuurmans (General Manager Europe). Met ‘we’ doelt hij ook op de geschiedenis van Mtel, de Nederlandse serviceprovider die in 2017 door Evolve IP werd overgenomen. “De term cloud bestaat natuurlijk nog geen 25 jaar, maar het begon voor ons allemaal met netwerkdiensten en het ontsluiten van content”, vult Patrick Martinus (Manager Channel Partners Europe) aan.

Distributiemodel
De cloud is niet meer of minder dan een distributiemodel, is de duidelijke mening van Schuurmans. “Je hebt als klant de keuze om zelf te investeren in een IT-omgeving en die op eigen locatie te draaien óf om ontzorgd te worden en het over te laten aan specialisten zodat je jezelf kunt richten op je corebusiness. Alles is dan ook meteen redundant, altijd en overal beschikbaar en veilig. Het financiële plaatje is ook anders. Dát is cloud.” Dat moet volgens hem dus geen doel zijn, maar een middel om de doelstellingen van een klant te kunnen realiseren. “Soms gaat het om kosten of om controle, maar het kan ook gaan om blijere medewerkers die makkelijker thuis of onderweg kunnen werken. Of om productiviteit en efficiency.”

Cloud is ook belangrijk om bij te blijven, geeft Martinus aan. “Verbeteringen en nieuwe features worden automatisch toegevoegd. Klanten schieten zich niet in de voet door nu iets te kiezen dat morgen alweer achterhaald is.” Schuurmans: “Vroeger moest je nadenken over wat je over vijf tot zeven jaar nodig had en daarin investeren. Met de cloud is die tijd gelukkig voorbij. Want de technische ontwikkeling gaat zo snel dat je het anders niet meer bij kunt houden. Als je als organisatie bij wil blijven, dan ontkom je er gewoon niet aan om dingen in de cloud te zetten.”

Drie pijlers
Evolve IP is een wereldwijd actief en krachtig bedrijf. Het wil de manier waarop we werken  verbeteren en splits dat doel op in drie pijlers, die allemaal met cloud te maken hebben: contactcenters, collaboration en de digitale workspace. In 2007 kwam Mtel met een cloud-callcenter-oplossing, toen on premise nog de onbetwiste standaard was. Martinus: “Dat was aan het begin een lastig verhaal om te vertellen. We kregen veel vragen over security. Dat is nu wel anders. We hebben pensioenverzekeraars en banken op ons platform zitten, die volledig op de veiligheid vertrouwen. Cloud is echt de standaard geworden.”

De oplossing voor contactcenters biedt de mogelijkheid om klanten volledig omnichannel te benaderen. WhatsApp-gesprekken kunnen bijvoorbeeld automatisch worden weggeschreven in het CRM-systeem. Bovendien worden bellers op een slimme manier meteen naar de meest geschikte medewerker gerouteerd. “En we bieden co-browsing, zodat klanten, net als bij de dokter of een hypotheekadviseur, even mee kunnen kijken op het scherm. We proberen de callcenter-beleving zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij fysieke gesprekken”, zegt Schuurmans.

Als het om workspaces gaat dan zet Evolve IP zich vooral in om cloudapplicaties aan elkaar te koppelen. Schuurmans: “Clouddiensten integreren, bij voorkeur onder één contract en met één set voorwaarden is heel belangrijk voor klanten. Voor medewerkers moet het ogen als één oplossing. Het idee van een centraal workstation is steeds meer achterhaald, omdat veel applicaties webbased zijn. Dat zorgt voor nieuwe uitdagingen, onder andere als het om de inlog gaat. Door de overname van Clear Login maken wij het mogelijk om op één scherm in te loggen bij al je applicaties. In de VS is dat al realiteit, in Europa gaan we dat nu uitrollen.”

Wedstrijd winnen
Op het gebied van collaboration integreert Evolve IP zijn Broadsoft/Cisco Cloud-UC-oplossing met Microsoft Teams en Cisco Webex. Schuurmans: “We hebben er heel bewust voor gekozen om niet zelf een collaboration-oplossing te ontwikkelen, maar we sluiten ons aan bij de twee partijen die volgens ons de wedstrijd gaan winnen. We kiezen daarbij voor echte integratie, het is voor ons geen kwestie van een SIP-trunk aansluiten op het Phone System van Teams. Door onze integratie kunnen gebruikers alles via een naadloze ervaring vanuit Teams oplossen, maar kunnen medewerkers die geen Teams nodig hebben via onze standaard telefonie-oplossing blijven bellen.”

Naast die drie pijlers kan Evolve IP als telecomoperator ook het onderliggende netwerk inrichten en telefoonnummers beschikbaar stellen. “Zo kunnen we de kwaliteit van gesprekken ook echt garanderen”, zegt Schuurmans. Martinus: “We leveren dus de cloudoplossing, we hosten de nummers, handelen het telefoonverkeer af, brengen het verkeer naar de klantlocatie en hebben ook nog een mening over het netwerk op die locatie. Echt het hele traject dus. Klanten vinden dat heel prettig.”

Cloud en partners
Zonder cloud dus geen Evolve IP. Martinus ziet ondertussen de houding van partners tegenover dat onderwerp veranderen. “De traditionele leveranciers hebben geen pasklaar antwoord en tegelijkertijd krijg je steeds meer veelbelovende cloudspelers. Overstappen is voor partners een kwestie van nu of nooit. Ze kiezen soms voor de grote spelers en hun pasklare oplossingen voor het MKB. Maar vooral partners met ook grotere klanten kijken wat verder, want ze willen de specifieke functionaliteiten die de klant nodig heeft invullen. Wij merken die behoefte heel sterk. Onder andere omdat wij dankzij een eigen ontwikkelteam heel veel kunnen als het om integraties gaat.”

Evolve IP heeft er nadrukkelijk voor gekozen om het partnerkanaal een nieuwe impuls te geven. Schuurmans: “We hebben een heel nieuw partnerkanaal ingericht. De kansen zijn zo groot voor ons, dat kunnen we niet alleen. Patrick zet dat nu op een goede manier neer.” Martinus: “We zijn zelf heel enthousiast en krijgen dat gevoel ook terug. We weten onder andere dat partners vaak niet op commissiebasis willen werken, maar dat ze de relatie met hun klanten willen behouden. Met ons private-label-model kan dat. Ook zijn wij de juiste partij om MSP’s en andere applicatiespecialisten bij de hand te nemen als het om telecomkennis gaat.”

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Cloud
Cloud