Lenovo boekt meer omzet en winst

Maarten Guijt, General Manager PCSD Lenovo Benelux

20-02-2020 | door: Witold Kepinski

Lenovo boekt meer omzet en winst

Lenovo Group kondigt aan dat de groepsomzet in het derde kwartaal 14,1 miljard dollar bedraagt, het tiende opeenvolgende kwartaal met jaar-op-jaar groei. Het inkomen vóór belastingen is met 11% gestegen, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder tot 390 miljoen dollar. Het nettoresultaat is met 11% jaar-op-jaar gestegen tot 258 miljoen dollar.

De sterke resultaten worden nog steeds geleid door de Intelligent Devices Group (IDG). De PC en Smart Devices Group (PCSD), een van de twee IDG-bedrijfsonderdelen, rapporteerde een recordbrekende omzet van 11,1 miljard dollar, een inkomen vóór belastingen van 684 miljoen dollar en een PTI-marge van 6,2%. Het verkoopvolume in pc's kende een sterke jaar-op-jaar groei van 7,1%, resulterend in een totale PCSD-omzetgroei van 4,1% jaar-op-jaar. Het resultaat vóór belastingen bedroeg 612 miljoen dollar; een stijging van 97 miljoen dollar jaar-op-jaar. In pc’s heeft Lenovo een marktaandeel van 24,4%, hiermee behoudt het bedrijf haar positie als de wereldwijde nummer 1 in pc's. Op pc's heeft Lenovo zijn duidelijke nummer 1-positie uitgebreid met recordhoge verzendingen en de groeiende markt met bijna 2 procentpunten overtroffen. Lenovo eindigde ook op nummer 1 voor het kalenderjaar met een aandeel van 24,3%, een stijging van 1,6 punten jaar-op-jaar. Het volume in snelgroeiende en premium categorieën zoals Gaming, Thin & Light, Visuals, Workstations en Chromebooks bleef groeien met hoge dubbele cijfers en versloeg de markt aanzienlijk met dubbele cijfers jaar-op-jaar.

De tweede business unit van IDG, de Mobile Business Group (MBG), boekte zijn vijfde opeenvolgende winstgevende kwartaal. In Latijns-Amerika overtrof het volume van Lenovo de markt met 19 punten, terwijl de winstmarge vóór belastingen is gestegen met 5,8%. In de toekomst zal de mobile business de winstgevendheid blijven versterken en tegelijkertijd de groei in nieuwe markten stimuleren. Bovendien zorgt de onlangs gelanceerde Motorola razr ervoor dat het bedrijf terug is in het premiumsegment - een marktsegment dat in de toekomst een blijvende focus zal zijn.

Datacenter

De Data Center Group (DCG) zag hun verzendingen groeien met 18% jaar-op-jaar. Terwijl de omzet van de Data Center Group hetzelfde bleef vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder door scherpe prijsverlagingen waardoor de gemiddelde systeemprijzen daalden, is de winstgevendheid verbeterd. Niet-hyperscale had zijn hoogste omzet in vier jaar en groeide met bijna 16%, met een omzetstijging van 46% in de Chinese markt jaar-op-jaar. Software Defined Infrastructure (SDI) en Storage hebben beide een omzetgroei van meer dan 40% jaar-op-jaar. Er wordt toekomstige groei verwacht op alle gebieden, met name van servers, opslag, SDI, High Performance Computing, software en services, aangezien de Group zich richt op het vergroten van de klantendiversiteit en het verbreden van indirecte kanalen.

Lenovo’s intelligent transformation business-strategie toonde volgens de vendor een momentum als langetermijnkatalysator voor de Group. De inkomsten uit software en services (gefactueerde omzet) overtroffen voor het eerst de US $1 miljard per kwartaal, een groei van 41% jaar-op-jaar en dragen nu bij aan 7% van de totale omzet van de Group. In Smart IoT verviervoudigde de omzet jaar-op-jaar tot bijna 90 miljoen dollar, dankzij groei in AR/VR, Smart Home voor consumenten en Smart Office. De omzet van Smart Infrastructure groeide meer dan 50% jaar-op-jaar dankzij Software Defined Infrastructure en Network Function Virtualization. De Smart Vertical-omzet is verdubbeld als gevolg van driedubbele groei van de omzet van Data Intelligence Business Group en PCSD-oplossingen in de gezondheidszorg en het onderwijs.

Benelux

“In de Benelux hebben we de juiste stappen gezet in de uitvoering van onze strategie. We zien een solide en continue groei die dit kwartaal heeft geleid tot een totaal marktaandeel in de Benelux van 21,7%*, aldus Maarten Guijt (foto), General Manager PCSD Lenovo Benelux. “Deze groei wordt mede mogelijk gemaakt dankzij het succes in Workstations en gamingnotebooks voor de consument. In Workstations zien we een solide en continue groei van bijna 8% jaar-op-jaar die dit kwartaal heeft geleid tot een marktaandeel van 21,5%1. In gamingnotebooks voor de consument zien we een nog veel sterkere verkoopgroei van 132% jaar-op-jaar2.”

“In België specifiek zijn de Enterprise Markt en Publieke Sector hoogtepunten, waar we met dank aan onze partners en klanten een marktaandeel bereikt hebben van 31%* en dicht bij marktleiderschap komen. Ook mede dankzij de nauwe samenwerking met onze partners hebben we het in Nederland vooral goed gedaan in het MKB, waar Lenovo met 2.1% gegroeid is naar een marktaandeel van 17.2%*”

Terug naar nieuws overzicht