Wie de menselijke kant van een digitale transformatie vergeet, komt thuis van een koude kermis

Frédérique Bruggeman

19-02-2020

Wie de menselijke kant van een digitale transformatie vergeet, komt thuis van een koude kermis

Digitale transformatie is een hot topic. Bedrijven en organisaties wereldwijd implementeren op grote schaal nieuwe processen om hun organisaties meer digital, meer lean en slimmer te maken. Daar gaan vaak grote veranderingsprojecten mee gepaard. En wie verandering zegt, zegt mensen. “Daar begint het mee; niet met technologie”, argumenteert Frédérique Bruggeman, Managing Director bij het gespecialiseerd recruitmentbureau Robert Half. “In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat digitale transformatie niet over technologie. Het gaat er eerder om uw bedrijf klaar te stomen om de concurrentie in het digitale tijdperk aan te gaan.”

Wie digitale transformatie-inspanningen leidt met mensen, cultuur en vaardigheden voorop, gevolgd door de technologie, zal meer succes boeken dan wie het andersom doet. Mensen moeten zich immers kunnen inleven in het digitale transformatietraject van de organisatie. Wanneer medewerkers aanvoelen dat de veranderingen verstoringen met zich meebrengen en dus op termijn enkele functies in gevaar brengen, kunnen ze op de rem gaan staan. Dit brengt niet alleen het digitaal transformatieproces in gevaar, maar het kan zelfs voor een volledige stilstand binnen de organisatie zorgen. Bedrijven die middels een digitaal transformatieproces proberen te groeien, staan zo opeens veel verder van hun doel af.

Het is dus cruciaal dat medewerkers begrijpen in welke wereld of context het bedrijf opereert. Hoe wordt er winst gemaakt? Wat doen onze concurrenten? Wat komt er allemaal op ons af? En belangrijker; hoe gaan we daarmee om?

Innoveer vanuit de kern van uw bedrijf

Bedrijven die in de digitale wereld geboren zijn, zal je nooit de term “digitale transformatie” horen gebruiken. Net zoals grote organisaties die zich al jarenlang in de aankomende transformatie hebben verdiept en voortdurend inzetten op innovatie. In die bedrijven zijn het gedrag, de mentaliteit en de vaardigheden van de werknemers al goed voorbereid op het gebruik en de optimalisatie van nieuwe toepassingen en systemen. Innovatief denken en het continu uitproberen van nieuwe processen zijn deel van hun cultuur en zulke initiatieven worden gemotiveerd vanuit de kern van de organisatie.

Organisaties die daarentegen nog geen transformatiementaliteit hebben aangenomen, hebben sterk de neiging om meer en meer te investeren in nieuwe technologieën en initiatieven te ontplooien zonder aandacht te besteden aan de mensen en de organisatiecultuur. Hierdoor ziet het bedrijf er van buitenaf wel klaar uit voor de toekomst, maar schiet het in zijn kern enorm tekort.

Menselijke digitale transformatie

De verantwoordelijkheid voor het niet uit het oog verliezen van de menselijke aspecten van de digitale transformatie, ook wel de volgende industriële revolutie volgens sommigen, ligt bij alle niveaus en functies binnen de organisatie. Jammer genoeg slagen niet veel organisaties erin om ook in de praktijk de digitale initiatieven op deze manier te benaderen.

Focus dus op een menselijke digitale transformatie. Een aanpak die zich richt op de drijvende kracht achter elke succesvolle onderneming; de mensen.

Door: Frédérique Bruggeman (foto), Managing Director bij Robert Half

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie