Redactie - 17 februari 2020

West-Europese printing markt is in verval

Volgens een onderzoek van International Data Corporation (IDC) daalde de West-Europese printer- en multifunctionele (MFP) markt in het vierde kwartaal van 2019 met 8,2 procent in eenheidstermen vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden. Er werden 5,09 miljoen eenheden verkocht.

Dit betekent dat de totale 2019 markt in West-Europa met 1,25 miljoen eenheden daalde, grotendeels als gevolg van de inkrimping van inkjetprinters voor consumenten, hoewel de laserverzendingen ook daalden. Het totale groeipercentage voor 2019 was -6,3 procent. Dit weerspiegelt enkele van de belangrijkste trends in de hardcopy-markten, zoals digitalisering, en deze negatieve groeicijfers zullen niet worden teruggedraaid.

Inkject printers vinden het meeste aftrek bij consumenten en heeft een gezonde penetratiegraad op kantoormarkten, maar de langetermijnvooruitzichten voor inkt blijven over het algemeen negatief. Inkjetmarkten in het vierde kwartaal krimpten met 8,4%, met de meeste dalingen op consumentenmarkten. Het totale verzendcijfer van 12,6 miljoen eenheden in 2019 betekende dat de markt in 2019 met 6,5 procent daalde.

De verkoopcijfers van laser printers waren niet veel beter. Ze daalden met 7,7 procent in 4Q19, wat leidde tot een algehele daling van 2019 met 5,8 procent tot een verzendcijfer van 5,8 miljoen in 2019; zowel monochrome als kleurensegmenten daalden, voornamelijk als gevolg van de afname van single-function printers.

Het aantal dotmatrix printers met seriële impact bleef dalen met dubbele cijfers, terwijl de verkoop van inkjetprinters ook met hoge snelheid daalden.

"De verzendcijfers liegen er zeker niet om", zegt Phil Sargeant, programmadirecteur bij IDC's West-Europese Imaging, Hardware Devices en Document Solutions-groep. "De West-Europese hardcopy-markten zijn in verval. Met de verzending van 2019 met 1,25 miljoen, zijn er duidelijk veranderende printgewoonten in huis en bedrijf, en veel leveranciers proberen nu een groter marktaandeel te veroveren door hernieuwde innovatie, acquisities, en niet-kerninkomstenstromen."