Witold Kepinski - 12 februari 2020

SAP is nog steeds het meest waardevolle Duitse merk

SAP is nog steeds het meest waardevolle Duitse merk image

SAP is het meest waardevolste Duitse merk. Met een merkwaarde van 46,4 miljard euro leidt het bedrijf uit Walldorf de ranglijst BrandZ Deutschland, samengesteld door adviesbureau Kantar en de reclamebedrijf WPP.

Op de tweede plaats staat Deutsche Telekom (40,8 miljard euro merkwaarde) en op de derde plaats Mercedes-Benz (20,1 miljard euro merkwaarde). BMW staat op de vierde plaats gevolgd door Adidas, DHL, Aldi, Siemens, Bosch en Allianz.

De Duitse economie loopt goed door de op export gerichte markt en tevens ook levendigere binnenlandse markt. Daarvan profiteren Adidas en Puma veel van.

SAP heeft zichzelf gereorganiseerd en wil zich meer ontwikkelen naar een cloud applicatie en services bedrijf. Afgelopen boekjaar steeg de omzet met 12 procent naar 27,55 miljard euro. De nettowinst daalde met 17 procent tot 3,4 miljard euro, vooral vanwege de kosten rond het personeelherstructureringsprogramma.