Witold Kepinski - 06 februari 2020

Cloud infrastructure services uitgaven nemen sterk toe

De wereldwijde markt voor cloudinfrastructuurservices bereikte een recordhoogte in Q4 2019, omdat de uitgaven 37% stegen tot meer dan 30 miljard dollar. Amazon Web Services (AWS) bleef de dominante cloudserviceprovider in Q4 2019, goed voor 32% van de totale uitgaven. Microsoft Azure verhoogde zijn aandeel tot 18% van 15% in dezelfde periode in 2018. Google Cloud was de derde grootste cloudserviceprovider met een aandeel van 6%, gevolgd door Alibaba Cloud met 5%.

De totale uitgaven in 2019 overschreden US $ 107 miljard, een stijging van 78 miljard dollar in 2018 volgens de gegevens van Canalys. Dit benadrukt de niet-aflatende uitbreiding van de IT-industrie, aangedreven door initiatieven voor digitale transformatie in alle sectoren. Organisaties verhogen hun uitgaven aan computers, opslag en andere on-demand cloud-gebaseerde services om groeiende datasets te analyseren en te interpreteren en om te voldoen aan interne DevOps-behoeften bij het bouwen van nieuwe applicaties en services.

De concurrentie tussen de toonaangevende cloudserviceproviders bleef toenemen. AWS overtrof zijn concurrenten nog steeds in reële Amerikaanse dollar. Het bedrijf was in het vierde kwartaal US $ 2,4 miljard groter dan in dezelfde periode in 2018. De investering in nieuwe enterprise sales- en marketingmiddelen in combinatie met de algemene beschikbaarheid van AWS Outposts en de lancering van AWS Local Zones zal verdere groei stimuleren. Het groeipercentage van Microsoft Azure was hoger in het kwartaal, omdat het grip kreeg op bedrijfsaccounts en profiteerde van het uitgebreide kanaalbereik. Microsoft heeft zijn berichten naar partners geïntensiveerd om Windows Server 2008-workloads naar Azure te sturen naarmate de ondersteuning eindigt. Google Cloud bleef vooruitgang boeken bij het penetreren van nieuwe zakelijke klanten en het ontwikkelen van zijn netwerk van channelpartners. Het heeft zijn interne enterprise salesforce het afgelopen jaar aanzienlijk uitgebreid en partners onder zijn veldorganisatie gebracht voor een betere afstemming. Alibaba Cloud bleef de leider in China toen de groei opnieuw versnelde. Het wil zijn zakelijke klantenbestand uitbreiden in de rest van Azië en de Stille Oceaan en Europa, waar het gebruik maakt van tweedelige distributie.

"Organisaties in alle sectoren, van financiële dienstverlening tot gezondheidszorg, zijn overgestapt naar technologieleveranciers," zei Canalys Chief Analyst Alastair Edwards (foto). "Velen gebruiken een combinatie van multi-clouds en hybride IT-modellen, en erkennen de sterke punten van elke cloudserviceprovider en de verschillende computerbesturingsomgevingen die nodig zijn voor specifieke soorten workloads." De klantbetrokkenheid begint volwassen te worden, met meer organisaties die zich ertoe verbinden -term meerjarige overeenkomsten met cloudserviceproviders, omdat deze overstappen van ad hoc en ongecontroleerd gebruik naar een meer beheerde en voorspelbare aanpak. "De rol van channel partners zal belangrijker worden naarmate het cloudgebruik toeneemt, in termen van het definiëren van applicatiestrategieën, integratie in bedrijfsprocessen, het optimaliseren van gebruikerservaringen, governance en compliance, evenals het beveiligen van data en workloads."

De trend om meer applicaties, zowel nieuwe als bestaande, in openbare cloudomgevingen te gebruiken, zal de komende vijf jaar doorzetten. Organisaties willen profiteren van de onbeperkte toegang tot capaciteit, meer geavanceerde services, zoals AI en analyse, evenals API's en andere tools om hun digitale ontwikkeling te versnellen. De uitgaven voor cloudinfrastructuurservices zullen in 2020 met 32% groeien tot US $ 141 miljard. Het momentum zal doorgaan, met een totale uitgave van US $ 284 miljard in 2024.

De groeiende vraag naar cloudservices legt meer druk op de onderliggende datacenterinfrastructuur. "Cloudaanbieders moeten de kapitaaluitgaven zorgvuldig beheren om de stijgende kosten in evenwicht te brengen met de noodzaak om meer capaciteit toe te voegen, geografisch uit te breiden en bestaande activa te vernieuwen", aldus Canalys Principal Analyst Matthew Ball. De "super zeven cloudbuilders" - Alibaba, Amazon, Baidu, Facebook, Google, Microsoft en Tencent - gaven in 2019 gezamenlijk meer dan US $ 60 miljard uit aan datacenterinfrastructuur. Dit was een stijging van 8% ten opzichte van 2018 en vertegenwoordigde een matiging van de kapitaaluitgaven na de stijging in 2018, toen de Super Seven hun uitgaven met 46% verhoogde. “Toenemende kostendruk gecombineerd met prestatieverbetering verlengt de gemiddelde levensduur van servers in cloudserviceprovideromgevingen na de typische periode van drie jaar. Maar cloudserviceproviders blijven de grootste kopers van servers en aanverwante componenten in de komende vijf jaar. "