KPN boekt minder omzet en meer winst

29-01-2020 | door: Witold Kepinski

KPN boekt minder omzet en meer winst

KPN zag zijn onzet in het vierde kwartaal met 3 procent dalen naar 1,393 miljard euro. De nettowinst steeg naar 84 miljoen euro.

Over het hele boekjaar 2019 daalde de omzet met 2,7 procent naar 5,486 miljard euro. De winst steeg van 292 naar 614 miljoen euro. Dat werd mede mogelijk gemaakt door de verkoop van International Network Services en Argeweb.

Wat opviel in de zakelijke markt was dat de Net Promotor Score (NPS) met enkele procent punten is afgenomen. Positief was dat veel MKB klanten kiezen voor KPN Eén, dat een bundel biedt voor internet, vast bellen en mobiel telefonie.

KPN ceo Joost Farwerck (foto) meldt in het bericht over de jaarcijfers: “We liggen op schema met de uitvoering van onze strategie. We hebben onze financiële begeleidingsaspecten voor 2019 gehaald, terwijl de intra-jaarfasering van opex en desinvesteringen een negatieve invloed had op onze prestaties in de vierde kwartaal. We transformeren het bedrijf naar een flexibele organisatie die in staat is om een snellere time-tomarket te hebben en om onze klanten sneller innovatie te brengen. Verder hebben we onze organisatie gestroomlijnd door de verkoop van verschillende niet-kernactiviteiten en door voortdurende vereenvoudiging en digitalisering van onze bedrijf en processen. Onze sterke en gedisciplineerde kostenbeheersing resulteerde in een netto indirecte opex van 38 miljoen euro besparingen in het kwartaal, voor een totaal van 141 miljoen euro in 2019, waardoor we goed gepositioneerd zijn om onze 2019 - 2021 bessparingsprogramma te realsieren."

Hij meldt verder: "KPN is actief in een zeer competitieve omgeving in een veranderend landschap, wat zich weerspiegelt in lagere netto voegt toe in de consumenten markt en enige druk in mobiele markt. Aan de andere kant, solide wholesale-prestaties bijgedragen aan onze sterke positie in Nederland. We versnellen de uitrol van vezels en voegden 50.0000 huishoudens toe in Q4 2019, in totaal 120.000 in 2019. Het vereist ons om de bouwcapaciteit op te voeren en projecten op te voeren om de vezeluitrol verder te versnellen om onze te bereiken ambitie van 1 miljoen extra huishoudens tegen het einde van 2021. We positioneren ons om de onbetwiste kwaliteitsleider in Nederland, dat de basis vormt van onze strategie gericht op een autonome organische duurzame groei. Al met al ben ik blij met de algemene vooruitgang die in 2019 is geboekt en dat we als een van de meesten worden erkend duurzame telecomoperators wereldwijd door verschillende toonaangevende benchmarks. Samen met onze bekwame en zeer betrokken medewerkers we zijn toegewijd om onze strategie in 2020 te blijven uitvoeren en waar te maken.”

Terug naar nieuws overzicht