Redactie - 29 januari 2020

Data Privacy Dag 2020

Het onderwerp data privacy is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. En als iets onder een vergrootglas ligt, hetzij door regelgevende activiteit of via de media, dan krijgt het veel aandacht. Recentelijk staan data en privacy van mensen - terecht - in die schijnwerpers.

Mensen beginnen zich steeds meer te realiseren dat hun data en informatie waardevol zijn - enorm waardevol. Organisaties gebruiken en verzamelen data om ons dingen te verkopen waarvan ze denken dat we die nodig hebben, om ons talloze ideeën voor te stellen, en om een digitale persona van ons te bouwen. Zo hopen ze te kunnen voorspellen wat we wel of niet zullen doen, hoe we ons zullen gedragen of wat we zullen kopen.

We zijn ons niet alleen steeds meer bewust van de waarde van onze data, we vragen ons ook vaker af wat bedrijven hiermee doen - wat volgens mij een stap in de goede richting is. We beginnen de controle over onze data en privacy terug te nemen en we houden organisaties verantwoordelijk voor het verkrijgen, targeten en het gebruiken van onze data.

Een andere uitdaging voor organisaties is het tempo waarin overheden wetgeving ontwikkelen en implementeren. Het is geen geheim dat veel organisaties in de regel sneller innoveren dan dat overheden wetgeving zoals GDPR introduceren. Wetten en overheidsinstanties liggen vaak vijf tot zes jaar achter op innovators, die constant blijven innoveren om verkregen data optimaal te kunnen gebruiken. Het is aan deze bedrijven om de data die ze verzamelen op een veilige, eerlijke en ethische manier in te zetten. Onze data is verhandelbaar en organisaties hebben veel macht als het gaat om hoe zij de data die ze verzamelen gebruiken. Dus het is belangrijk dat onze data ook in het volgende decennium verantwoordelijk en ethisch gebruikt wordt en dat organisaties tegelijkertijd zo transparant mogelijk zijn tegenover ons, hun klanten.

Het komende decennium wordt 5G waarschijnlijk de grootste uitdaging voor onze data privacy. Nu 5G wereldwijd uitgerold wordt, zal alles en iedereen meer verbonden zijn dan ooit. IoT-apparaten op straat en in huizen zullen allemaal verbonden worden met 5G. Alexa, Google Home, onze auto’s; praktisch alles zal constant data verkrijgen en deze doorgeven aan organisaties voor marketingdoeleinden en om ons digitale profiel op te bouwen.

We moeten ons meer bewust worden dat de komst van een verbonden 5G-wereld ervoor kan zorgen dat we een Orwelliaanse samenleving creëren, waarin niet de overheid, maar commerciële organisaties het voor het zeggen hebben. Naarmate we meer technologie gebruiken die beheerd wordt door bedrijven en niet door de overheid, zal onze persoonlijke data gebruikt worden op manieren die we ons nooit hebben kunnen voorstellen: om aan ons te verkopen, om ons te overtuigen en om ons beter te kennen dan wij onszelf kennen. Hoe meer we ons hier bewust van zijn, hoe beter.

Vandaag is het over de hele wereld ‘Data Privacy Dag’ en de betekenis ervan is belangrijker dan ooit. Data is enorm waardevol geworden, en we geven onze digitale identiteit vaak weg zonder dat we het beseffen. Als we deze Data Privacy Dag gebruiken om het idee van digitale identiteit te benadrukken (en hoe onze online profielen worden aangemaakt, verfijnd en er constant informatie aan wordt toegevoegd), kunnen we leren hoe we onszelf kunnen beschermen tegen onnodige blootstelling - zelfs in deze verbonden wereld.

Door: Stan Lowe, Global Chief Information Security Officer, Zscaler

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024