Wouter Hoeffnagel - 15 januari 2020

Nederlandse bedrijven leidend in digitale transformatie in Noord-Europa

Nederlandse bedrijven leidend in digitale transformatie in Noord-Europa image

Nederlandse bedrijven bevinden zich in de voorhoede in Noord-Europa als het erom gaat resultaat te halen uit digitale transformatie. Een grote meerderheid van de Nederlandse bedrijven ziet digitale transformatie als een kans om zich verder te ontwikkelen.

Dit blijkt uit een onderzoek dat door DXC Technology in samenwerking met IDC is uitgevoerd onder IT-beslissers in Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Volgens het onderzoek heeft de meerderheid van de ondervraagde Nederlandse bedrijven, 86%, een digitale strategie opgesteld en is deze aan het uitvoeren. Vergeleken met Nederland, meldde 80% van de deelnemers in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland dat zij op koers liggen met een digitale agenda.

Digitale transformatie als kans zien

"Een grote meerderheid van de bedrijven in Nederland geeft aan goed of zeer goed in staat te zijn om te bepalen 'where-to-play' en 'how-to-win' in de digitale wereld", zegt Coks Stoffer, managing director Nederland bij DXC Technology. "Zij zien digitale transformatie als een kans om zich verder te ontwikkelen in de komende twee tot drie jaar, door nieuwe omzetbronnen aan te boren en door de efficiency en de klantervaring te verbeteren."

De respondenten in het onderzoek signaleren dat zij een tekort hebben aan medewerkers met de juiste digitale vaardigheden, en dat het ontbreekt aan training op digitale vaardigheden en de kennis om te kunnen beoordelen waar digitale technologieën kunnen worden ingezet. Voor velen is een belangrijk obstakel bij het realiseren van verdere groei dat het ontbreekt aan digitale vaardigheden en vaardigheden op het vlak van changemanagement.

Modernisering schaalbaar maken

"Digitale transformatie draait om het leggen van een digitale fundering die modernisering schaalbaar maakt en die het mogelijk maakt AI in te zetten om een bedrijf klant-centrisch te maken", zegt Stoffer. "Nederlandse bedrijven die dit willen bereiken, maar niet de juiste competenties in huis hebben, zullen moeten samenwerken met IT-partners die vernieuwing bedrijfsbreed kunnen uitrollen, op schaal kunnen leveren, en hen kunnen helpen om waardevolle inzichten te verkrijgen die de kosten verlagen en de omzet verhogen."

De juiste digitale businesspartner en een sterke digitale fundering kunnen er ook voor zorgen dat het gemakkelijker wordt om nieuw talent aan boord te krijgen en om de huidige medewerkers bij te scholen. Volgens het onderzoek zegt 22% van de bedrijven in Nederland dat zij momenteel de juiste vaardigheden missen, terwijl 40% worstelt met het vinden van nieuwe medewerkers met de juiste competenties. Daarbij komt dat 70% van de Nederlandse bedrijven op dit moment ofwel actief op zoek is naar nieuw talent en competenties, ofwel binnenkort verwacht te gaan werven.

Het juiste talent binnenhalen

"Het juiste talent weten te krijgen is niet gemakkelijk", zegt Stoffer. "Mensen met digitale vaardigheden willen werken in bedrijven die een nieuwe richting hebben ingeslagen. Met het juiste technologische platform en de juiste IT-partner kunnen bedrijven daarin slagen. Het helpt hen ook om competitiever te worden, een sterke digitale business op te bouwen, de innovatie te versnellen en toekomstbestendige groei te realiseren."

Het onderzoek 'Beyond Disruption—Northern Europe enterprises finding their way through massive industry change' is uitgevoerd onder 518 IT-beslissers en -beïnvloeders bij bedrijven in Noord-Europa, die hun visie hebben gegeven op de uitdagingen en mogelijkheden van disruptie door digitale technologie.