Fors meer slimme oordopjes en koptelefoons verkocht in derde kwartaal

02-01-2020 | door: Wouter Hoeffnagel

Fors meer slimme oordopjes en koptelefoons verkocht in derde kwartaal

De markt voor slimme persoonlijke audioapparaten zoals draadloze koptelefoons en draadloze oordopjes is in het derde kwartaal van 2019 met 53% gegroeid. In totaal zijn 96,7 miljoen producten verkocht.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Canalys. Het vierde kwartaal van 2019 doet het naar verwachting eveneens goed. Canalys verwacht dat in Q4 meer dan 100 miljoen producten worden verkocht, waarmee het totaal aantal verscheepte producten uitkomst op meer dan 350 miljoen stuks.

canalys-TWS-2019-q3-1.png

Apple is marktleider met TWS oordopjes

De markt wordt door Canalys opgedeeld in drie segmenten: true wireless sound (TWS) oordopjes, draadloze oordopjes en draadloze koptelefoons. TWS oordopjes is het snelstgroeiende segment met 183% groei in Q3. In totaal werden 18,2 miljoen TWS oordopjes verkocht. Apple beschikt met 43% over het grootste marktaandeel en is trendsetter. Het segment haalt draadloze oordopjes en draadloze koptelefoons uit en is uitgegroeid tot het grootste marktsegment.

"Apple bevindt zich duidelijk in de toppositie, en niet alleen als we kijken naar de chipset technologie. De naadloze integratie met de iPhone, unieke afmetingen en noise cancellation features leveren de goede gebruikerservaring waar ook merken als Samsung, Huawei en Xiaomi op mikken. Op de korte termijn worden smart personal audio devices gezien als de beste up-selling kansen voor smartphone vendoren in verhouding met wearables en smart home devices, aldus Nicole Peng, VP Mobility bij Canalys.

JBL aan kop in andere segmenten

In het segment voor draadloze koptelefoons en het segment voor draadloze oordopjes gaat JBL aan leiding met respectievelijk 8% en 13% marktaandeel. Sony volgt op de voet met respectievelijk 6% en 10% marktaandeel. Skullcandy is met 6% marktaandeel de derde speler in de markt voor draadloze oordopjes, terwijl Bose met 8% de derde speler is in draadloze koptelefoons.

canalys-TWS-2019-q3-2.png

Andere populaire vendoren als Bose, Sennheiser, JBL en Sony presteren eveneens goed en weten met name met draadloze oordopjes en draadloze koptelefoons goede prestaties neer te zetten. "De vraag naar hoge kwaliteit audio blijft toenemen. Het gat tussen audio players en smartphone vendoren wordt echter kleiner. Smartphone vendoren ontwikkelen gepatenteerde technologieën die alleen wat betreft geluidskwaliteit aan een inhaalslag bezig zijn, maar ook betere integratie bieden voor een betere gebruikservaring onderweg, connectiviteit en batterijduur", licht Canalys analist Jason Low toe. "Spelers in traditionele audio moeten het belang van het TWS segment niet onderschatten. Het gebrek aan controle over verbonden smart devices is de grootste zwakke plek van deze partijen. Leveranciers van audiospelers moeten met een nieuwe industriestandaard komen om betere integratie met smartphones te faciliteren en ontwikkelaars in staat te stellen audiofunctionaliteiten te gebruiken om nieuwe use cases te creëren."

Ook wijst Canalys erop dat het potentie van TWS apparaten nog niet volledig duidelijk is. Het onderzoeksbureau adviseert vendoren TWS dan ook als meer te zien dan uitsluitend een kans om de omzet te vergroten. "In combinatie met informatie verzameld via sensoren of aangeleverd via slimme assistenten op smartphones worden TWS apparaten slimmer en dienen zij bredere use cases die verder gaan dan audio entertainment, zoals betalingen, gezondheid en fitness", aldus Low. "Ongeacht de vormfactor is het integreren van slimmere features en complexe diensten in persoonlijke audioplatformen de volgende uitdaging. Canalys verwacht dat de markt voor slimme persoonlijke audioapparaten in de komende twee jaar exponentieel groeit en de taart groot genoeg is om veel vendoren te laten strijden om de koppositie als leider in technologie en volume."

canalys-TWS-2019-q3-3.png

Terug naar nieuws overzicht