Acer weet waar de kansen liggen

Bart Janssen

19-12-2019 | door: Johan van Leeuwen

Acer weet waar de kansen liggen

Op het kantoor van Acer in Den Bosch wordt hard gewerkt aan de verbouwing van de onderste verdieping. Die moet meer open worden en ook geschikter om eindgebruikers te ontvangen, zo vindt Benelux countrymanager Bart Janssen. Er komen drie aparte ruimtes die in het teken staan van drie focusgebieden van de fabrikant: Google Chrome, ConceptD en Predator. Alle verbouwplannen komen uit de koker van Janssen. Hij is uiterst gedreven en niet bang voor verandering, zo blijkt ook uit de rest van het gesprek.

Janssen is bij Acer nu bijna vier jaar de countrymanager Benelux en hij geniet zichtbaar van zijn werk. “We kunnen hier gelukkig heel lokaal ondernemen. We gaan bijvoorbeeld, alleen in Nederland, op korte termijn Chromebooks in abonnementsvorm lanceren. Daar zijn we al een tijdje mee bezig. Na een jaar kun je iedere maand gewoon stoppen. Deze oplossing is gericht op consumenten, maar we verwachten ook dat er zakelijke aanvragen zullen komen. Onder iets andere voorwaarden kan dat waarschijnlijk ook.” 

Chromebook
Het woord Chromebook is daarmee al gevallen, en dat is niet toevallig. Acer zet al langere tijd heel nadrukkelijk in op dat type producten. “Microsoft is een fijne en belangrijke partner voor ons en we werken er graag mee samen. Maar we moeten ook realistisch zijn: als het om Windows-omgevingen gaat, staan we in de zakelijke markt vaak met 1-0 achter. Veel bedrijven werken al vele jaren met andere merken en dat is lastig om zomaar te veranderen. Met Chrome wil ik dat we de standaard zijn in deze nieuwe manier van werken.”

Acer was in 2011, samen met Samsung, de eerste die met een Chromebook op de markt kwam. Ook andere primeurs, zoals het eerste Chromebook met een groot scherm, en de eerste Chromebook tablet kwamen op naam van Acer. Dat heeft het niet volledig in eigen hand. Uiteindelijk bepaalt Google welke producten wel en niet het daglicht gaan zien. “Wij hebben gelukkig veel respect opgebouwd bij Google. Ze weten wat we kunnen en inmiddels al hebben gedaan.” 

De keuze voor Chrome pakt voor Acer goed uit. “Waar je ziet dat de totale markt van devices met een kleine 2 procent is gegroeid, heeft de markt voor Chromebooks een groei van 33 procent laten zien.” Acer mikt daarbij traditioneel sterk op de sector onderwijs, maar zorg en overheid zijn daar de afgelopen tijd bijgekomen. Zij kiezen in steeds grotere mate bewust voor Chrome. Janssen verwacht dat dit in het bedrijfsleven nog meer zal worden. “Bedenk goed dat het eerste device waarmee kinderen in aanraking komen tegenwoordig een smartphone of een tablet is. En daarin heeft Windows OS niet echt een rol, maar Google des te meer. Veel kinderen kennen daardoor de Play Store en Gmail al. Op de basisschool werkt meer dan vijftig procent met Chrome OS. Dat zet zich door naar de eerste laptop of tablet die ze zelf kopen. Als ze vervolgens gaan werken, hebben ze misschien nog nooit met Windows gewerkt en zullen ze andere voorkeuren hebben dan eerdere generaties.” 

Jonge en populaire bedrijven als Netflix, Coolblue, Randstad en YoungCapital werken al in een Chrome-omgeving, vertelt Janssen. “Ze kiezen voor efficiëntie, security, maar ook voor de financiële voordelen. Het beheer is ook erg gemakkelijk. Als mijn Windows-device een systeemstoring heeft, moet ik naar de IT-afdeling en kan ik tijdelijk niet werken. Met een Chromebook pak je een andere, log je in, en kun je meteen weer aan de slag.”

Uniek

Janssen beschrijft een mooie case, die volgens hem kenmerkend is voor de manier van werken van Acer. “Buurtzorg Nederland is met zo’n 10.000 gebruikers overgestapt van iPads naar Acer Chromebooks met een 4G-module. De implementatie van die 4G modules was voor het bedrijf heel lastig. We besloten dat wij het voor ze zouden gaan regelen via ons eigen repair centre. In een bestand koppelen we de serienummers van de Chromebooks met die van de simkaarten en voorzien we de units van een ID-nummer. De reseller krijgt vanuit ons wekelijks leveringen, waardoor de roll-out richting de gebruikers optimaal verloopt. De klant is uitermate tevreden met deze ondersteuning. Welk groot merk kan dat nog meer op zo’n manier even regelen? Het maakt ons uniek.”

Een van de volgende stappen voor Acer is een 14 inch Chromebook met een ingebouwde 4G-module. Daar is Janssen in het bijzonder trots op. “Ik weet dat diverse organisaties daar een heel sterke behoefte aan hebben. Ik heb er hard voor geknokt bij Acer en bij Google, maar die unit gaat er nu komen. Ik weet zeker dat dit voor ons komend jaar een belangrijk product zal zijn.”

ConceptD
Acer kondigde eerder dit jaar ConceptD aan, een merk met devices voor creatieve professionals. Binnenkort zijn de eerste producten in de markt verkrijgbaar. Naast Predator, voor gamers, is dat het tweede nieuwe merk van Acer. “Het is niet de makkelijkste manier om voor een losstaand merk te kiezen, maar het geeft aan hoe belangrijk we deze productgroep vinden.” De doelgroep van ConceptD gebruikt nu al regelmatig Acer, weet Janssen. “Vanwege het belang van de prestaties kiezen ze nu vaak voor gaming-devices, zoals die van Predator. Maar er zijn natuurlijk verschillen. Een supersnelle response time van de monitor is minder belangrijk, maar kleurechtheid juist wel. Tijdens het gamen maak je vaak gebruik van een headset, waardoor een ventilator minder storend is. Maar bij het editen wil je juist een stil systeem.”

Partners
Binnen al die gebieden zijn partners erg belangrijk, geeft Janssen aan. “We zijn een bedrijf met een volledig indirect model. Ons succes in educatie is bijvoorbeeld mede te danken aan goede gespecialiseerde educatiepartners.”

Tijdens een Google Chrome event presenteerde Acer net voor het verschijnen van dit magazine een nieuw partnerprogramma. Dat programma sluit aan bij hoe Janssen naar het samenwerken met partners kijkt. Het is hem veel waard, maar de liefde moet van twee kanten komen. “Je wordt geen nieuwe Google-partner van Acer, omdat ik je aardig vind, maar omdat ik ook iets van je verwacht. We willen bijvoorbeeld dat partners hun aanvragen altijd bij ons melden. Als de eindklant dan voor een ander kiest, is dat hun goed recht. Maar van partners verwacht ik wel die communicatie, zodat we een kans hebben. Wil een bedrijf dat niet, dan is het ook prima. Dan doen we misschien ook prima zaken, maar noemen we dat geen partnerschap. Kiezen we wel voor een partnerschap, dan krijgt een bedrijf daar ook veel voor terug. Dan zetten wij ons volledig in voor die samenwerking. Van goede leads tot ondersteuning bij het organiseren van events. Je kunt dat event zelfs hier in Den Bosch doen. Ik zorg wel voor de bitterballen!”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht