Redactie - 18 december 2019

Hoe innoveer je binnen een groot bedrijf?

Hoe innoveer je binnen een groot bedrijf? image

Wie zegt dat innoveren alleen voor start-ups is? Innoveren is voor iedereen. Het vergt echter wel verandering en dat is in beginsel vaak niet leuk. Het oude voelt vertrouwd en werkt; waarom dingen anders doen? Het antwoord op die vraag is simpel: om als bedrijf relevant te blijven, is het essentieel om te veranderen. Maar hoe been je de veranderende marktdynamiek bij? En hoe zorg je ervoor dat je als groot bedrijf iedereen meekrijgt?

Bij Unit4 Bedrijfssoftware hebben we geleerd door te vallen en op te staan. Inmiddels bestaan we bijna 40 jaar, groeien onze strategische segmenten zoals Accountancy en MKB nog steeds, opereren we internationaal en hebben we honderden klanten in Nederland en België. Al sinds jaar en dag zijn we koploper in het specifieke marktsegment waar de accountant en de ondernemer samenkomen op het vlak van administreren, adviseren en anticiperen.

Maar we werden niet ‘zomaar’ een gerenommeerde wereldwijde softwareleverancier. We begonnen in 1980, als een softwareclub voor accountants en ondernemers. We zagen een duidelijke behoefte in de markt voor het geïntegreerd aanbieden van apparatuur, programmatuur, implementatiediensten en opleidingen. Toen waren dat vier domeinen die los van elkaar stonden. We observeerden de markt en zagen dat, als je ze samenvoegt tot één propositie, je iets unieks in handen hebt. Dat samenvoegen was toen nog nooit gedaan, maar we veranderden omdat de markt veranderde.

De markt verandert (nog steeds)

Recent maakten we iets soortgelijks door. Om ons heen zagen we de marktdynamiek constant anders worden: alles gaat enorm snel. Kantoren en klanten verwachten alles on demand te hebben. We zien steeds meer dat software eerder een abonnementsservice is die je afneemt dan dat er een grote investering wordt gedaan. Ook brengen bedrijven producten steeds sneller de markt op. In het verleden kon je je rustig 5 jaar opsluiten om ergens aan te werken; dat is nu ondenkbaar.

Daarnaast poppen er zogenaamde ‘disruptors’ op: deze nieuwe toetreders dagen je constant uit. Ze nemen klanten van je weg, verstoren als het ware de markt, maar houden je tegelijkertijd ook scherp. Als je te veel achterover blijft hangen en op successen uit het verleden vertrouwt, bestaat er een kans dat je voorbijgelopen wordt. Dus dan is natuurlijk de truc: hoe innoveer je als bedrijf ondanks dat je een bepaalde omvang hebt?

Innovatie: hippe term voor hippe startups?

Ik geef onmiddellijk toe: innovatie is een beetje een dooddoener. Het lijkt een hippe term voor hippe startups die in hun (veel te) hippe pand sleutelen aan the next big thing. Niets is minder waar. Innovatie is voor iedereen, want alleen zo blijf je relevant in je sector en besta je over 40 jaar nog steeds.

In de afgelopen vier decennia zijn we bij Unit4 Bedrijfssoftware constant bezig geweest met het beter integreren van de wereld van accountants en ondernemers. In de tussentijd hebben we veel geleerd over hoe je innoveert binnen een groot bedrijf. Uitdagingen te lijf gaan met nieuwe features en functies is simpelweg niet voldoende. Je moet met fundamentele oplossingen komen en een onderscheidende toekomstvisie ontwikkelen. Maar, hoe doe je dat?

Mijn eerste tip is: ga het gewoon doen! Gaandeweg zul je zien dat innovatie voor iedereen is weggelegd. Binnen ons bedrijf stelden we eind 2018 een team van medewerkers samen om nog sneller innovaties bij ons door te voeren. Dit team gaat vervolgens dedicated aan de slag met het bedrijf outside in om te keren. De teamleden houden interviews, bekijken de markt door een nieuw paar ogen en brengen concurrenten en klanten opnieuw in kaart. Hun bevindingen helpen je vervolgens de volgende stap te zetten, een unieke toekomstvisie te ontwikkelen en de basis te leggen voor de strategie die je gaat uitvoeren.

Mijn tweede tip is om de tijd te nemen voor het selectieproces van dit team. Zorg ervoor dat je een goed team hebt, met verschillende kwaliteiten en met mensen van verschillende niveaus en disciplines. Managers zijn vaak geneigd dit proces als een ‘moetje’ te zien, terwijl je juist heel veel wint wanneer je hier de tijd voor neemt.

Mijn derde tip is: kijk en luister naar je klant, in welke sector je ook zit. Dit was echt een bevestiging voor mij en ik had hier tijdens ons proces nog veel meer op kunnen focussen. Het is als manager, zeker in een groot bedrijf, verleidelijk om je in de waan van de dag te laten meeslepen door procesoptimalisatie van je producten.  Maar je klant is je bestaansrecht, en die weet vaak beter hoe en wat er beter kan.

Als je vervolgens zo ver bent om je strategie uit te rollen, dan is mijn belangrijkste tip dat je moet starten met een pilot. Werkt het? Vergroot het. Stel steeds nieuwe deadlines voor het volgende deel van de uitrolfase. Heb je opnieuw succes? Dan volgt het volgende team. Werkt het niet? Ook geen punt. De belangrijkste les in de vier jaar dat ik nu bij Unit4 Bedrijfssoftware zit is dat snel falen belangrijker is dan kosten wat kost blijven vasthouden aan iets wat niet werkt. Wees niet bang onderuit te gaan; je doet ten minste iets om relevant te blijven en zo de continuïteit van je bedrijf te waarborgen.

Door Joris van Leeuwen, Chief Commercial Officer, Unit4 Bedrijfssoftware