Wouter Hoeffnagel - 18 december 2019

Providers treffen schikking over 'gratis' smartphones bij abonnementen

De Consumentenbond en ConsumentenClaim treffen een schikking met vier Nederlandse mobiele providers nadat deze partijen ten onrechte vermeldde dat geleverde mobiele telefoons bij abonnementen gratis waren. Het gaat om KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone. Klanten worden gecompenseerd, al is de hoogte van deze compensatie nog niet bekend.

Met de schikking is de rechtszaak die de Consumentenbond en ConsumentenClaim tegen de providers hadden aangespannen van de baan. Deze zaak draait om de wijze waarop klanten een mobiele telefoon kregen aangeboden bij een mobiel abonnement. De smartphone werd hierbij aangeboden als gratis, iets wat volgens de Consumentenbond en ConsumentenClaim niet het geval was.

De werkwijze van mobiele providers is De Consumentenbond al langer een doorn in het oog. De partij probeerde providers eerder te overtuigen vrijwillig hun werkwijze aan te passen. Aangezien dit niet gebeurde stapte de partijen met ConsumentenClaim naar de rechter om dit af te dwingen. De hoogte van het schikkingsbedrag is nog niet bekend.