Witold Kepinski - 16 december 2019

PC markt maakt zich op voor uitdagend jaar

PC markt maakt zich op voor uitdagend jaar image

Het IT-kanaal moet rekening houden voor veel zwakkere prestaties op de pc-markt in 2020, waarbij de jaaromzet waarschijnlijk negatief zal worden in de tweede helft van het jaar. Dit meldt CONTEXT, een Brits IT-marktinformatiebedrijf.

CONTEXT analyseerde de gegevens die zijn verzameld van leveranciers, wederverkopers en distributeurs en gelooft dat de sterke commerciële vraag naar nieuwe hardware het afgelopen jaar geleidelijk zal verzwakken na de einddatum van de ondersteuningsdatum van januari 2020 voor Windows 7. Voortdurende Intel CPU-leveringsproblemen zullen deze groei-uitdagingen verergeren voor channel spelers volgend jaar.

Helaas is het onwaarschijnlijk dat de consumentenmarkt voldoende groei zal zien om deze malaise aan de zakelijke kant te compenseren, omdat de vraag naar reguliere desktop- en notebooksystemen zwak zal blijven.

Er zijn echter een aantal positieve punten voor het komende jaar: aanhoudende inspanningen op het gebied van digitale transformatie door organisaties zullen investeringen in nieuwe devices stimuleren, met name krachtige systemen voor data-analyse en ontwerptoepassingen. Hoewel dit geen volumedaling voorkomt, helpt het de gemiddelde prijzen en dus de marges op te drijven.

Aan de kant van de consument zal de vraag naar dunne en lichte notebooks, Chromebooks en gaming-pc's waarschijnlijk sterk blijven, met nieuwe vormfactoren zoals high-performance creator-pc's die ook aantrekkelijk zullen blijken te zijn voor thuisgebruikers. Dit zal ook de gemiddelde verkoopprijzen opdrijven om de zachtere volumeprestaties van reguliere machines tegen te gaan.

"In veel opzichten was het een verhaal over twee markten in 2019 met een sterke vraag in het bedrijfsleven, terwijl consumenten besloten hun geld elders te besteden", zegt Marie-Christine Pygott van CONTEXT.

“Hoewel de commerciële vraag na januari zal verzwakken omdat de verkoop van consumenten gericht blijft op een klein aantal segmenten, is er optimisme voor het komende jaar. Digitale groeiprojecten zullen in 2020 snel voor ondernemingen blijven doorgaan, waardoor de vraag naar high-end pc's wordt gestimuleerd, terwijl nieuwe vormfactoren kunnen aansluiten bij de huidige reeks segmenten op consumentenwensenlijsten, wat kan helpen bij het verbeteren van kanaalmarges.