Wat staat de digitale marketeer te wachten in 2020?

05-12-2019 | door: Blogger

Wat staat de digitale marketeer te wachten in 2020?

Digitale Marketing is een van de meest interessante en dynamische sectoren om in te werken. Niets is zo veranderlijk als de trends en de non-stop ontwikkelingen in dit vak. SEO management is een van de meest essentiële componenten van digitale marketing. Door de continue veranderingen van algoritmes en het steeds verder ontwikkelde beleid van bedrijven zoals Google en Bing, heb je als digitale marketeer anno 2020 geen tijd om te verzaken en is het belangrijk dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen.

Ook voor 2020 staan er weer behoorlijk wat verandering op de planning. Om ervoor te zorgen dat jij als IT ondernemer of marketeer altijd op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen, helpen wij je graag een handje door een aantal verwachte trends voor 2020 en een aantal tips voor je op een rijtje te zetten.

Focus op inhoud en diepte van je content en niet op volume en keywords

De search marketing trends van tegenwoordig die echt het verschil maken op de zoekresultaten, zijn een stuk ingewikkelder dan voorheen. Search, vooral voor B2B is uitgegroeid tot een volledige industrie en een vakgebied dat veel meer is dan keywords alleen. SEO anno 2020 vereist creativiteit en veel meer focus op de doelgroep. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het maakt SEO management wel een stuk leuker en minder routine werk. Een van de trends voor 2020, is dan ook om meer in te zoomen op het achterliggende doel van jouw werk en meer dan op keywords alleen. Voor wie schrijf je eigenlijk jouw content? Wat wil je precies bereiken met jouw content? Het is belangrijk dat je jezelf nog meer dan voorheen in de schoenen van jouw lezers en doelgroep plaatst. Wat typt jouw doelgroep in wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten of service of welk probleem moet er opgelost worden? Probeer ernaar te streven om niet alleen antwoord te geven op de hoofdvraag die jouw gebruikers beantwoord willen hebben, maar bedenk welke vervolgvragen gesteld zouden kunnen worden en integreer deze in jouw content. Je kunt dit gedrag meten door gebruik te maken van Google Analytics en onder meer te kijken naar scroll gedrag of klikken op links gerelateerd aan deze sub vragen. De conclusie hier, is om meer diepte te creëren in jouw content en dit nog completer te maken in plaats van kwantiteit en een overkill aan zoektermen.

Zorg voor een lange termijn strategie en publiceer niet al je content tegelijk

Goede content maken is een ding, maar met kwalitatief goede content heb je nog niet alles. Het heeft geen zin om in ellenlange blogartikelen antwoord te geven op alle vragen van jouw doelgroep. Het is essentieel om een strategie te hebben op het gebied van jouw publiceer gedrag. Je wilt namelijk niet alleen dat jouw doelgroep jouw content leest en hiernaar handelt, maar ook dat ze betrokken blijven en terugkomen. Hiervoor is het essentieel om een uitgeschreven strategie te hebben, waarin je aangeeft wanneer je wat online wilt zetten. Sommige content kan op een later moment een stuk actueler zijn, dus direct alles wat klaar is maar direct berichten is niet efficiënt. Mensen krijgen in de gaten dat jouw content vernieuwd wordt in een bepaald ritme, waardoor je meer engagement. Kijk hierbij ook naar de timing van het plaatsten van jouw content. Op welk moment in de dag of week plaats jij nieuwe content? A/B testing kan helpen bij het identificeren van de beste momenten.


E-A-T principe: Deskundige en betrouwbare inhoud

Een van de trends die al in 2019 begonnen zijn maar die we verwachten nog meer terug te zien in 2020, is het zogeheten E-A-T principe. E-A-T, staat voor Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (vertrouwen). Google heeft al een aantal algoritmes geïntegreerd die op deze punten letten en de verwachting, is dat ook Bing zeer snel met deze nieuwe algoritmes op de proppen zal komen. Het is natuurlijk een groot voordeel voor iedereen dat content gecheckt wordt op zaken als geloofwaardigheid en betrouwbaarheid, maar hoe zorg je hier voor? Een belangrijke vuistregel, is dat je al je content schrijft op een manier dat de gemiddelde persoon hierin geïnteresseerd is en deze zou opvatten als betrouwbaar. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het is dan ook belangrijk om geverifieerde feiten in jouw content te verwerken. Houd dit echter wel binnen de perken en zorg niet dat het een opsomming van data wordt. Wanneer je dit doet, is het belangrijk dat je gerenommeerde bronnen gebruikt die breed geaccepteerd zijn als autoriteit op dit gebied. Ook is het naast het vermelden van feiten belangrijk om je bronnen te vermelden, je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan quotes van experts, die eerder iets gezegd hebben over hetzelfde onderwerp. Wanneer je dit doet is een gedegen bronvermelding in de tekst essentieel. Let er wel op dat je ervoor zorgt dat dit niet gedateerd is. Probeer indien mogelijk geen informatie ouder dan 18 maanden te gebruiken, omdat dit kan worden gezien als irrelevant. Uiteraard zijn er altijd quotes van experts die tijdloos zijn en die je gewoon kan gebruiken. Naast quotes zijn zogenaamde gastblogs van gerenommeerde experts een mogelijkheid.

Werk aan je merk

Een ontwikkeling waarvan we in 2020 verwachten dat deze een nog belangrijkere rol gaat spelen op search marketing vlak, is merk bewustzijn. Zowel Google, als ook Bing hebben afgelopen jaar al aangegeven dat er meer komt kijken dan alleen betrouwbare verwijzingen van derde sites om ervoor te zorgen dat jouw site beter gerangschikt wordt in organische zoekresultaten. Naast dit statement worden ook de algoritmes op dit punt behoorlijk verbeterd en hierop ingepast. De verwachting is dan ook dat de vermelding van jouw merk op sites van derden een nog belangrijkere rol gaat spelen in de rangschikking. Ook wanneer de vermelding niet direct een specifieke link vermeldt is dit bepalend voor het resultaat. Je kunt zelfs stellen dat de echtheid van de referentie nog beter is wanneer deze niet per se gekoppeld is aan een link, omdat de referentie gedaan is zonder dat de schrijver een belang heeft gehad in het plaatsen van de link. Het hout snijdt natuurlijk aan twee kanten in dit geval en deze ontwikkeling kan ook een averechts effect hebben, wanneer er op een negatieve manier gerefereerd wordt aan jouw merk of content. Een goed voorbeeld van vermeldingen van derden met een impact op jouw ranking kunnen bijvoorbeeld diverse beoordeling sites of open internet fora zijn, waarop belangeloos over merken en producten gesproken wordt.

Regeren is vooruitzien: lange termijn search strategie legt geen windeieren

Het gezegde “regeren is vooruitzien” is natuurlijk een cliché, maar niets is minder waar wanneer we kijken naar wat men te wachten staat in 2020. Kortetermijnvisie en snelle resultaten zijn niet meer het devies. Het is de lange termijnvisie en een gedetailleerde en uitgekiende lange termijnstrategie die het uiteindelijk gaat winnen. Hoe zet je jouw merk in de markt en hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk duurzaam verkeer genereerd? Hoe uitdagend de verbeteringen op het gebied van zoekmachine algoritmes ook zijn, uiteindelijk wordt het werken met SEO en content marketing alleen maar leuker en uitdagender en profiteert de doelgroep nog meer van geloofwaardige en correcte informatie. 2020 wordt een jaar waarin de holistische benadering voorop staat en natuurlijke content van de bovenste plank zal uitbetalen.

Door: Romano Groenewoud, werkzaam bij SEO geek, SEO consultant.

Terug naar nieuws overzicht
Trends