Wouter Hoeffnagel - 05 december 2019

Skantrae en Xperi realiseren dealerportal MijnSkantrae met SAP Fiori Cloud

Skantrae en Xperi realiseren dealerportal MijnSkantrae met SAP Fiori Cloud image

Het snel en goed kunnen beantwoorden van klantvragen is cruciaal. Een klant die moet wachten op een bevredigend antwoord is een prooi voor de concurrent. Deurenleverancier Skantrae voorkomt dit met de op SAP Fiori Cloud gebaseerde portal 'MijnSkantrae'. Dealers vinden hier alle informatie die ze nodig hebben om snel zaken te doen.

Met een marktaandeel van 85 procent is Skantrae onbetwist de grootste leverancier van deuren en toebehoren in Nederland en België. Het bedrijf uit Zevenaar levert zijn producten via bouwmarkten aan consumenten. Voor de professionele markt heeft Skantrae een netwerk van zo'n zevenhonderd dealers die op klantorder leveren aan bijvoorbeeld aannemersbedrijven.

Om de professionele klanten extra van dienst te zijn, biedt het bedrijf 'projectservices'. "In de bouw is er altijd een tekort aan vakmensen. Daarom bieden wij hulp door bijvoorbeeld op een nieuwbouwlocatie alle deuren in te meten. De deuren leveren we vervolgens op de bouwlocatie uit", vertelt Frank van Putten, Head of Marketing van Deli Home waartoe Skantrae behoort. "We halen als het ware werk weg van de bouw en helpen daarmee de aannemerij de klus te klaren."

MijnSkantrae

Om de professionele markt nog beter van dienst te zijn, bouwde Skantrae een portaal waar dealers alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben om hun eindklanten optimaal te bedienen. In MijnSkantrae zien ze bijvoorbeeld welke deuren beschikbaar zijn, wat de kosten zijn en hoe lang de levertijd is.

"MijnSkantrae is dé centrale plek waar de dealer alle informatie kan vinden, bijvoorbeeld met betrekking tot voorraden, prijzen en facturen", vertelt Van Putten. Dit aanbod wordt steeds verder uitgebreid, onder andere met een beeldbank, informatie rondom het loyaliteitsprogramma en trainingsmaterialen van de Skantrae Academy.

"De informatie is ook 's avonds en in het weekend beschikbaar, waarmee we onze openingstijden hebben verruimd", vervolgt Van Putten. "De dealers kunnen vragen van klanten direct beantwoorden. Zo houden ze de snelheid erin. En onze binnendienst houdt meer tijd over voor het beantwoorden van de echt ingewikkelde vragen."

SAP Fiori

Skantrae wilde het 'administratieve deel' van de portal invullen met een schaalbare, snelle en betrouwbare standaardoplossing. De deurenleverancier koos voor SAP Fiori Cloud. Deze oplossing is via een SAP-integratielaag gekoppeld aan het SAP ERP-systeem dat Skantrae's back-end vormt. De website met de 'plaatjes en praatjes' waar de dealer bestellingen kan plaatsen, is gebouwd met Magento.

De selectie en implementatie van SAP Fiori Cloud ging in nauwe samenwerking met SAP-partner Xperi. Van Putten: "Wij hebben zelf geen centrale ICT-afdeling binnen Skantrae. Die rol vervult Xperi al jaren voor ons. Deze partner kent al onze processen en heeft er nu ook weer voor gezorgd dat de implementatie geheel volgens planning is verlopen."

Bredere uitrol

Het succes van MijnSkantrae is niet onopgemerkt gebleven. Zo werd de succesvolle implementatie beloond met een SAP Quality Award voor 'Innovation'. Ook de andere bedrijven binnen de Deli Home-groep zijn enthousiast. Van Putten: "Skantrae was de proeftuin binnen Deli Home. Nu de portal zich heeft bewezen, rollen we het concept uit naar andere productgroepen. De productgroep Sanitair is inmiddels live met een online portal."