Wouter Hoeffnagel - 04 december 2019

Omzet van zakelijke dienstverleners opnieuw gestegen

De omzet van de zakelijke dienstverlening is in het derde kwartaal van 2019 met 6,4% gestegen. In de eerste helft van 2019 steeg de omzet nog met 7%.

Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De zakelijke dienstverlening zet sinds 2013 elk kwartaal meer om in vergelijking met een jaar eerder. Wel wordt het verschil tussen dezelfde kwartalen in twee opeenvolgende jaren kleiner. Zo was het verschil in het eerste kwartaal van 2019 nog 6,8%, terwijl deze in het derde kwartaal 5,7% bedraagt.

5,1% meer omzet voor administratieve dienstverlening

Bij de administratieve dienstverlening - waaronder accountancy, belastingadvisering en administratie worden gerekend - lag de omzet in het derde kwartaal 5,1% hoger dan een jaar eerder. Vorig kwartaal bedroeg de stijging nog 6,7%. In de periodes daarvoor bedroeg de omzetstijging sinds het eerste kwartaal van 2018 elk kwartaal ongeveer 5%.

Bij uitzendbureaus en arbeidsbemiddeling is de omzet in het derde kwartaal van 2019 4% hoger dan een jaar eerder. De omzet in deze branche ligt daarmee nog steeds hoger, al wordt het verschil met een jaar eerder wel steeds kleiner. De laatste keer dat het verschil in omzet lager was dan 4% was het tweede kwartaal van 2013, 30 kwartalen geleden.

10,4% omzetgroei voor architecten

Bij architecten lag de omzet 10,4% hoger, wat een forse groei is ten opzichte van de 3,4% groei die in het tweede kwartaal werd gerealiseerd. Ook de omzetten van aan architecten gerelateerde ingenieursbureaus lagen aanzienlijk hoger dan een kwartaal eerder. In het derde kwartaal bedroeg de stijging 9,3%, ten opzichte van 5,8% in het tweede kwartaal.

cbs-omzet-zakelijkedienstverlening-q3-2019.jpeg

Het ondernemersvertrouwen onder zakelijk dienstverleners daalt in het vierde kwartaal naar een waarde van 7,4. Een kwartaal eerder was dit nog 15,3. De laatste keer dat het ondernemersvertrouwen onder de 7,4 zakte was in het vierde kwartaal van 2014, toen de score 5,1 bedroeg.

cbs-ondernemersvertrouwen-q3-2019.jpeg

Tekort aan personeel is belangrijkste obstakel

Vooral een tekort aan personeelskrachten (35,5%) wordt genoemd als belemmering voor de activiteiten. Dit is nagenoeg gelijk aan een kwartaal eerder (35,4%). In de eerste helft van 2019 bedroeg dit percentage nog 339%. Van alle branches is het personeelstekort in de zakelijke dienstverlening het grootst.