Lexmark timmert met nieuwe energie aan de weg in Nederland

Peter van Broekhoven, Managing Director van Lexmark Benelux

29-11-2019 | door: Redactie

Lexmark timmert met nieuwe energie aan de weg in Nederland

Lexmark gaat al lang mee in de IT-markt die, vooral in de laatste jaren, een groot aantal veranderingen heeft ondergaan. Dat geldt zeker ook voor Nederland, waar het bedrijf inmiddels weer zichtbaarder is. Sinds kort staat Peter van Broekhoven aan het roer in de Benelux. Wij spraken met de nieuwe Managing Director van Lexmark Benelux over de stand van zaken en zijn plannen voor de toekomst.

Je geeft sinds kort leiding aan de Lexmark-organisatie in de Benelux. Wat zijn jouw belangrijkste doelen?

In eerste instantie is dat om voor een soepele transitie te zorgen van mijn voorganger Steve Burford. Hierbij profiteer ik natuurlijk van het feit dat ik al sinds een jaar weer in dienst ben bij Lexmark en in die tijd intensief heb samengewerkt met Steve en ook de organisatie goed ken. Onze partners, klanten en gebruikers zijn onze hoogste prioriteit en wij doen er alles aan om hun verwachtingen over onze producten, oplossingen en diensten te overtreffen. Iedereen binnen Lexmark moet het gevoel hebben dat we als Benelux-team opereren, plezier in ons werk hebben en hard werken om onze doelen te bereiken.

Kan je hier dieper op ingaan?

Lexmark Benelux maakt onderdeel uit van een groeistrategie op internationaal niveau. Wij hebben ook de bedrijfsinterne organisatie aangepast. Wij worden nu ondersteund vanuit de DACH-regio (oftewel Duitsland-Oostenrijk-Zwitserland) en werken vanuit een verticalisering op gebieden als Sales, Services & Finance. Daarmee profiteren we sterker van ervaringen en expertise. Daarnaast investeren wij sterk in personeel om klanten en channel-partners beter te kunnen ondersteunen. Aan de ene kant creëren wij intern groeimogelijkheden en hebben bijvoorbeeld ons management team uitgebreid met Peter Heinen als nieuwe enterprise directeur. Aan de andere kant hebben we Farid Kabdani aangesteld als nieuwe marketing-expert. Hij verbetert niet alleen onze zichtbaarheid, maar ondersteunt ook onze partners met materiaal en gemeenschappelijke activiteiten.

Je hebt natuurlijk ervaring als channel manager. Welke rol speelt de channel voor de strategie van Lexmark?

Onze channel-partners zijn voor ons van cruciaal belang. Als we eerlijk naar onszelf kijken hebben we het de laatste jaren niet altijd makkelijk gemaakt voor onze partners. Eenvoud is volgens mij cruciaal naar partners toe. Ze willen winst maken, omzetgroei realiseren en vraag vanuit de markt creëren. Voor Lexmark biedt de channel wereldwijd en in Nederland enorm groeipotentieel. Voor 2020 hebben we nu een goed partnerprogramma staan dat stabiliteit en duidelijkheid gaat brengen. We hebben een jong en energiek team, dat graag aan tafel zit met de partners om de gezamenlijke doelen te bereiken.

Naast investeringen, uitbreiding van het personeelsbestand en samenwerking met de channel, waarom zullen resellers en klanten in zee gaan met Lexmark?

Goede vraag. De vraagstukken en oplossingen op het gebied van print &scan-oplossingen en -technologieën worden steeds complexer. Aan de andere kant worden de behoeften van bepaalde branches steeds specifieker. Dit betekent grote uitdagingen voor onze partners. Als specialist voor deze oplossingen en technologieën helpen wij hen deze uitdagingen te overwinnen. Hiervoor bieden wij enerzijds complete oplossingen die software, hardware en diensten tot een integraal geheel combineren. Anderzijds passen wij deze specifiek aan voor bepaalde branches of ontwikkelen zelfs oplossingen op maat voor specifieke klanten.

Aan welke branches moeten we vooral denken?

Wij zijn heel sterk actief binnen de banken- en verzekeringswereld en de sector van financiële dienstverlening in het algemeen. In Nederland is verder vooral de retailsector en gezondheidszorg belangrijk voor ons. Daarnaast boren we continu nieuwe branches aan. Hiervoor werken wij ook samen met technologische partners om klanten van een goede totaaloplossing te kunnen voorzien. Een goed voorbeeld hiervan is de logistieke markt. Zo hebben wij met Pinnpoint en Transsmart een oplossing ontwikkeld voor onze klant Stulz, een leverancier van klimaatoplossingen voor energiezuinige datacenters. Voor hen hebben wij een oplossing ontwikkeld die ze helpt hun logistieke processen in het magazijn te optimaliseren. Deze oplossing is milieuvriendelijker dan het proces dat zij eerder gebruikten en heeft hen geholpen pakketten circa vier keer efficiënter te versturen dan voorheen. Deze oplossing kunnen wij samen met onze partners nu ook andere bedrijven aanbieden.

Meer informatie HIER

Showcase


Terug naar nieuws overzicht