Havenbedrijf Rotterdam en ICT Group sluiten contract voor Container Exchange Route

20-11-2019 | door: Witold Kepinski

Havenbedrijf Rotterdam en ICT Group sluiten contract voor Container Exchange Route

Onlangs ondertekenden Havenbedrijf Rotterdam (HBR) en ICT Group een contract voor QA en testen ten behoeve van de integratie van de systemen die de nieuw aan te leggen Container Exchange Route (CER) ondersteunen.

Met de CER introduceert het Havenbedrijf Rotterdam - samen met de diepzeeterminals, binnenvaart / feederterminals, empty depots, rijksinspectie terminal (RIT) en distributiecentra - een geheel nieuw, geavanceerd en uniek concept. Het omvat specifieke infrastructuur, logistieke overeenkomsten en IT-systemen die de terminals van de haven, empty depots, RIT en distributiecentra met elkaar verbinden. De verwachting is dat uiteindelijk meer dan 1 miljoen containers per jaar de Container Exchange Route zullen gebruiken. Na de implementatie van de CER komt er meer aanlegcapaciteit beschikbaar voor de containerterminals op de Maasvlakte. Het CER-project is gepland om in 2021 operationeel te zijn.

Technisch bestaat het CER ICT-landschap o.a. uit een platform, planning & scheduling software, gate operating software en visual gates, die moet worden gekoppeld aan diverse applicaties van o.a. containerterminals en het Port Community Systeem (Portbase). ICT Group is verantwoordelijk voor de applicatie-integratie en het testen van dit complexe ICT-landschap.

Port Logistics Competence Center

Bart Overgaauw, business unit manager Transport & Logistiek bij ICT Group, vindt dat dit project op het lijf van ICT Group is geschreven. ‘Wij werken al dertig jaar voor verschillende containerterminals in de Rotterdamse haven, waaronder ECT. Wij kennen de processen en de systemen in de haven. Die kennis hebben we intern gebundeld in een Port Logistics Competence Center. Daarnaast hebben we ervaring met complexe integratietrajecten en lopen voorop als het gaat om test automation. Tot slot hebben we veel expertise in huis op aan de haven aanpalende vakgebieden, zoals het spoor en de automotive branche. Daardoor kunnen we eenvoudig bepaalde expertise bijschakelen als dat nodig is.’

Robin Audenaerdt, Technisch Manager CER Systemen namens het Havenbedrijf, voegt toe: “Het CER project team hanteert een strakke project methodologie en bijbehorend project plan. Belangrijk, zo niet de belangrijkste succesfactor van de CER-systemen, is het tijdige testen van de interfaces en integrale werking van het gehele concept. Vandaar dat we al vroeg in het project starten met integratie testen, zodat kwaliteit toeneemt en geen onnodige tijd wordt verspild.”. Arno van Amerom, QA manager CER namens Havenbedrijf verklaart: ICT Group heeft laten zien dat ze veel ervaring hebben met complexe ICT-landschappen waarbij applicaties van meerdere organisaties data uitwisselen, onder meer bij ProRail. Dat geeft ons het vertrouwen dat ze dit project tot een succesvol einde brengen.”

De gunning van dit contract kwam tot stand nadat HBR, op basis van referenties van soortgelijke projecten, drie partijen had geselecteerd die naast een offerte ook een plan van aanpak en een teamplan moesten indienen. In dat laatste plan staat beschreven hoe de contractant ervoor zorgt dat de juiste specialistische kennis en kunde op het juiste moment wordt aangehaakt bij het project. ICT Group behaalde op beide onderdelen het maximale aantal punten.

De aanleg van de fysieke infrastructuur – de CER-baan– is al begonnen. Ook de gunning van de planning & scheduling software is afgerond. De gehele applicatie-integratie en testing wordt nu opgestart, inclusief real life testing op een eigen testgebied, ter voorbereiding op de ingebruikname van de CER in 2021.

Terug naar nieuws overzicht