RapidAPI biedt een API marktplaats

16-11-2019 | door: Hans Steeman

RapidAPI biedt een API marktplaats

Het fenomeen appstore is inmiddels gemeengoed. Steeds meer platformen gebruiken appstores om klanten nieuwe functionaliteiten aan te bieden. De in 2014 opgerichte Israëlisch/Amerikaanse startup RapidAPI met het hoofdkantoor in San Francisco, bouwt een vergelijkbaar concept en verkoopt licenties om API’s in eigen software te integreren.

API’s zijn kant en klare bouwstenen (een soort Lego-blokken voor softwareontwikkelaars) die een steeds belangrijkere rol opeisen in de software-industrie. Amazon CEO Jeff Bezos schreef ooit een werkinstructie aan zijn werknemers, waarin hij stelde dat iedereen die geen API's gebruikt ontslagen zou moeten worden. Een stevige opmerking, maar wel een opmerking die aangeeft hoe belangrijk API’s zijn. Dankzij de API’s is de Amazon webwinkel via talloze websites te benaderen en ontstaan strategische partnerschappen. De integratie van een API is zo simpel dat het een welkome inkomstenbron voor webwinkels is om ze op hun pagina’s te integreren. Een bewijs van het succes: internet veilinghuis Ebay maakt veel meer transactie via de API’s die op webpagina’s opduiken, dan via zijn eigen Ebay-portaal.

Adyen

API’s worden een steeds grotere inkomstenbron voor software developers omdat de klanten via zo’n API snel nieuwe functies in hun eigen toepassing kunnen integreren. Een interessant voorbeeld van zo’n API is de betaaloplossing in webwinkeIs. De Nederlandse startup Adyen is er als financiële broker groot mee geworden en veel webwinkels wereldwijd integreren met Adyen de betaalinterface.

Microsoft

Het is niet alleen Amazon die API’s hoog in het vaandel heeft. Een van de grote veranderingen die Satya Nadella, de CEO van Microsoft, in het bedrijf doorvoerde was het ontwikkelen van een softwarestructuur op basis van API’s. Deze keuze geeft veel meer flexibiliteit en verlengt de levensduur van de softwarecomponenten. Ook op de lange termijn blijft de code nog beschikbaar en geld opleveren.

Marketing tool

CEO en founder Iddo Gino (foto) van RapidAPI weet nu al te melden dat zijn API-winkel nu al tenminste 10.000 API’s beschikbaar heeft. Een API-store betekent voor de klant dat ze met één identiteit de API’s kunnen inkopen en de licenties afdragen. Voor de API-bouwers is het de gewenste marketing tool die helpt bij een heldere communicatie met de klanten. De portaal is niet alleen een review platform, het helpt ook bij de keuze voor de gewenste programmeertaal en toont voorbeeldcode voor de integratie. In de API-store staan ze dus allemaal keurig gerubriceerd met de gewenste gebruikersinformatie. De inkomsten voor RapidAPI worden gevormd door een marge op de licentieafdrachten. Leveranciers kunnen hun API kosteloos in de shop plaatsen en betalen dus pas als er omzet is.

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht