Cisco zet vol in op MKB

09-11-2019 | door: Teus Molenaar

Cisco zet vol in op MKB

Cisco zet vol in op het Midden- en Kleinbedrijf. Partners kunnen hogere marges tegemoet zien, de orderprocessen gaan soepeler verlopen en er komen speciale MKB-product/dienst pakketten. Dit is duidelijk gemaakt tijdens de tweede dag van de Cisco Partner Summit 2019in Las Vegas. “Small is Big”, zegt Marc Monday, Global Head of Small Business bij Cisco.

Het programma heeft de naam ‘Cisco Designed for Business’ meegekregen. Monday legt uit waarom het woordje ‘small’ in de omschrijving ontbreekt. “Het midden- en kleinbedrijf creëert de helft van alle producties en diensten wereldwijd. Daarbij zorgen ze voor twee derde van alle werkgelegenheid. Goed beschouwd gaat het helemaal niet om klein, vandaar dat we dat woordje bewust hebben weggelaten. Het stigmatiseert; ten onrechte.”

Orderprocessen

Hij vertelt dat dit marktsegment een strategische waarde heeft voor Cisco. Vandaar dat de onderneming flink investeert in het partnerprogramma dat juist voor het mkb bedoeld is. “Daarbij komt dat veel mkb-bedrijven geen IT-afdeling hebben, noch een juridische afdeling. En ze willen gewoon hun werk doen; zo weinig mogelijk afgeleid worden door verkopers van IT-apparatuur en -diensten. Eventuele orderprocessen moeten daarom zo snel mogelijk afgehandeld kunnen worden. Voor orders beneden de 50.000 dollar zijn er dan ook geen speciale goedkeuringsprojecten meer nodig. De reactietijd tussen partner en Cisco dient zo klein mogelijk te zijn. Daarom hebben we een speciale afdeling voor MKB binnen Cisco in het leven geroepen.”

Belonen

Monday vertelt dat ze wel moeten opboksen tegen vooroordelen. “We moeten duidelijk maken dat Cisco niet duur is, dat we niet ingewikkeld zijn. Tegelijk moeten we deze sector niet overstelpen met de overweldigende keuzemogelijkheden die wij kunnen bieden Er komt een speciaal portfolio voor MKB. En juist onze partners staan het dichtst bij dit marktsegment. We zullen ze dan ook extra belonen voor de producten en diensten die ze aan deze groep weten te verkopen. Overigens gaat het niet zozeer om producten en diensten; juist deze bedrijven willen oplossingen.”

Partners kunnen ook rekenen op aanvullende trainingsmogelijkheden voor dit marktsegment zo meldt Cisco.

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Security