Drie aandachtspunten die CEO's in 2019 moeten adresseren

06-11-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Drie aandachtspunten die CEO's in 2019 moeten adresseren

Herglobalisering, economische vertraging en 'digitale dithering' zijn de drie belangrijkste aandachtspunten voor CEO's in 2019. CIO's moeten deze zorgen in de komende twaalf tot achttien maanden adresseren in hun strategische planning.

"Veel raden van bestuur vragen CEO's om meer rendement te halen uit digitaal om tegenwicht te bieden aan andere moeilijke zakelijke problemen", zei Kristian Steenstrup, analist en Gartner Fellow, op het Gartner IT Symposium/Xpo in Australië. "CEO's denken dat het tijd is voor digitale initiatieven om waarde te tonen. Ze investeren al vele jaren in digitaal en verwachten nu dat het 'volwassen' wordt en op schaal begint te presteren. Als CIO's begrijpen wat hun CEO moet bereiken, kunnen ze hun agenda verschuiven om hen te ondersteunen."

Steenstrup waarschuwt dat er diepere veranderingen in bedrijfsmodellen, concurrentieregels, producten en diensten op komst zijn. "Organisaties moeten voorkomen dat ze op korte termijn afhankelijk worden van tactische digitale resultaten ten koste van structurele veranderingen op langere termijn, zoals fusies en overnames en bedrijfsreorganisaties," zei hij.

Drie belangrijke aandachtspunten

De drie belangrijkste aandachtspunten van CEO's en implicaties voor CIO's zijn volgens Gartner herglobalisering, economische vertraging en 'digitale dithering'.

1. Herglobalisering

De globalisering staat onder druk door grote verschuivingen en uitdagingen, omdat overheden over de hele wereld de handelsbetrekkingen en de handelsregels opnieuw beoordelen. Herglobalisering is een nieuwe topologie van globalisering, met samenlevingen die relaties en grenzen heroverwegen.

In de Gartner 2019 CEO-enquête zei 23% van de CEO's dat nieuwe internationale handelstarieven, quota's en andere controlemaatregelen de komende drie jaar een aanzienlijke impact zouden hebben op hun bedrijf, en nog eens 58% zei dat ze er 'algemene zorgen' over hebben.

"CIO's moeten de rol van de vertrouwde bondgenoot van de CEO spelen als ze hun organisatie door deze geopolitieke verschuivingen willen loodsen", stelt Steenstrup.

Gartner adviseert CIO's zich te richten op het begeleiden van hun organisaties door middel van geoflexibiliteit. Dit kan worden bereikt door het toepassen van datawetenschap om de concurrentie voor te blijven door de beste geografische bedrijfslocaties en -stromen te identificeren; door het inzetten van cloud-gebaseerde mogelijkheden om geografisch wendbaar te zijn in hun activiteiten; en door het benutten van geografische bewegingen als kansen om digitale bedrijfstransformatie te versnellen.

2. Economische vertraging

De economische indicatoren hebben de CEO's in de loop van 2019 steeds meer zorgen baart. Met name de omgekeerde rendementscurves, de lagere winstgroei, de lagere handelsvolumes en de lagere vertrouwensindexen zijn bronnen van zorgen.

"CIO's kunnen hun CEO's ondersteunen door een bij te dragen aan de algemene discussie, door als analytisch en diagnostisch denker en projectmanager te helpen." CIO's kunnen CEO's helpen door verouderde/traditionele maatregelen van productiviteit uit te dagen die verminderende winst leveren; nieuwe kansen op het gebied van productiviteit te identificeren om het digitaal verschuivende bedrijfsmodel van de organisatie te ondersteunen; en digitale en de innovatie van IT toe te passen om tot productiviteitsdoorbraken te leiden.

3. Digitale dithering

Veel CEO's zijn niet zo betrokken bij digitalisering als zij zouden moeten zijn, ondanks het feit dat ze in staat zijn om hun groeiprioriteit te realiseren. Velen voelen zich ongemakkelijk op dit gebied, dat niet hun specialiteit is en waarom zij zich kwetsbaar voelen. Anderen aarzelen door de kosten en de diepgaande veranderingen die vereist zijn.

"We zien een afzwakking van de digitale perspectieven bij de CEO's", aldus de Steenstrup. "Wat ze niet moeten doen is de digitale transformatie door deze 'trough of disillusionment' opgeven, want over drie tot vijf jaar zullen ze daar spijt van krijgen. Sommige bedrijven overleven het misschien niet, terwijl andere bedrijven achterop raken en het erg moeilijk zullen vinden om deze achterstand in te lopen."

CIO's kunnen hun CEO's helpen om de digitale langetermijnvisie van hun organisatie veilig te stellen door een digitale strategie met drie hoofdlijnen uit te stippelen, die zich richt op hoe digitaal er volgend jaar, over vijf jaar en over tien jaar uit zal zien. De strategie moet inzichtelijk maken hoe de huidige vooruitgang toekomstige opties veiligstelt en zich richten op differentiërende, duurzame mogelijkheden en maatregelen op de lange termijn.

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie