Digitalisering verhoogt effectiviteit van belangrijke bedrijfsonderdelen

06-11-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Digitalisering verhoogt effectiviteit van belangrijke bedrijfsonderdelen

Digitalisering verhoogt de effectiviteit van belangrijke bedrijfsonderdelen, waaronder customer service, HR, financiën, IT en legal. Het behouden van deze impact is echter een uitdaging, wat te wijten is aan zwakke plekken in de organisatie.

Dit blijkt uit een onderzoek van workflowbedrijf ServiceNow onder 516 CIO's wereldwijd, waaronder 328 uit Europa. Het onderzoek is uitgevoerd door Oxford Economics en laat zien dat ongeveer twee derde (66%) tenminste 50% van de processen en workflows in hun organisaties heeft geautomatiseerd. In 2022 zal 96% van de CIO's tenminste de helft van de workflows gedigitaliseerd hebben.

CIO's worden echter ook geconfronteerd met uitdagingen als het gaat om het benutten van de potentiële impact van digitalisering door tekortkomingen binnen de organisatie, die afbreuk doen aan de digitaliseringsstrategie.

Vijf stappen om digitalisering te bevorderen

Om digitalisering te bevorderen en betere resultaten te boeken binnen verschillende bedrijfsonderdelen, zijn de volgende vijf stappen cruciaal voor CIO's:

  • Samenwerking met c-suite peers: 61% van de CIO's zegt samen te werken met de COO voor het standaardiseren van workflows door digitalisering en de helft van de CIO's zegt samen te werken met de CEO. Een veel minder groot aantal werkt samen met andere executives. Sterker nog, 21% zegt als enige verantwoordelijk te zijn voor het digitaliseren van workflows.
  • Samenwerken met externe partners: Terwijl 51% van de CIO's aangeeft dat de samenwerking met externe partners meestal effectief is, blijft voor velen de toegevoegde waarde van deze samenwerkingen een proces dat nog in ontwikkeling is. Slechts 17% geeft aan zeer effectief samen te werken met externe partners bij digitale transformatieprojecten.
  • Digitaliseringsdoelen afstemmen op zakelijke doelstellingen: Slechts 18% van de CIO's zegt zeer effectief te zijn in het formuleren van zakelijke doelstellingen die doordringen tot alle onderdelen van de organisatie.
  • IT integreren binnen de organisatie: Slechts enkele CIO's blinken uit in het integreren van IT binnen de organisatie, waarbij 15% aangeeft dat hun organisatie zeer effectief is in het uitbreiden van gespecialiseerde teams met verschillende functies die digitale transformatieprocessen in gang zetten.
  • Resultaten meten en strategie aanpassen: Er is nog veel ruimte voor verbetering als het gaat om de manier waarop inspanningen op het gebied van digitalisering worden gedeeld met de business. Slechts 18% van de CIO's denkt zeer effectief te zijn in het meten van voortgang en het presenteren van resultaten aan het management.

Blijven voordeel realiseren

"CIO's spelen een centrale rol in het ontwikkelen van digitale transformatiestrategieën en hun inzet verbetert de resultaten binnen verschillende bedrijfsonderdelen, waaronder HR, financiën, IT en de juridische afdeling", aldus Chris Pope (foto), VP Innovation van ServiceNow. "Toch zijn er nog veel CIO's die geen blijvend voordeel weten te realiseren."

"Om echt impact te hebben met een digitaliseringsstrategie moeten CIO's binnen hun organisatie de mensen en processen aanpakken. Door in te spelen op uitdagingen met betrekking tot samenwerken met andere organisaties, het integreren van IT in de organisatie en volledige afstemming van IT- en zakelijke doelstellingen, zullen CIO's sneller voordeel behalen op het gebied van innovatie, financiële prestaties, en de prestaties van medewerkers", voegt Pope toe.

Onderzoek

Het onafhankelijke, wereldwijde onderzoek onder 516 CIO's (waarvan 328 Europese CIO's) in 12 landen en 24 sectoren, is uitgevoerd door Oxford Economics. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van computer-geassisteerde interviews (CATI), waarbij de anonimiteit van respondenten werd gegarandeerd en ze vragen konden stellen en demografische informatie bevestigen. In het onderzoek is gekeken naar de landen Nederland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Japan, Zweden en Singapore

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie