Gartner: CIO moet leiderschap aanpassen op Generatie Z

05-11-2019 | door: Witold Kepinski

Gartner: CIO moet leiderschap aanpassen op Generatie Z

Werknemers van de Generatie Z (Gen Zers) worden vaak door CIO's geleid alsof het Millennials zijn. De gedragskenmerken en overtuigingen van Gen Zers liggen echter dichter bij die van Baby Boomers en Generation X (Gen Xers) dan Millennials. Gen Zers zullen volgens onderzoeksbureau Gartner helpen om de digitale bedrijfstransformatie te versnellen, zelfs meer dan Millennials.

“Hoewel ze de 'post-millennial generatie' worden genoemd, hebben Gen Zers weinig gemeen met Millennials. CIO's kunnen hen niet op dezelfde manier leiden als Millennials ”, zegt Daniel Sanchez Reina (foto), senior onderzoeksdirecteur bij Gartner.

Gen Zers hoeven niet te worden opgeleid om 'digitaal te denken'. Het is de best gepositioneerde generatie om te anticiperen op de behoeften van kiezers en consumenten in een digitale samenleving. "Ze zijn goed gepositioneerd om de potentiële waarde van toekomstige digitale producten en diensten te beoordelen," zo meent Sanchez Reina.

Gartner voorspelt dat Gen Zers tot 2025 het beste kunnen anticiperen op digitale mogelijkheden die door de 'digitale samenleving' worden gewaardeerd. "In hun zoektocht naar digitaal talent moeten CIO's het leiderschap van de cultuur en mensen van Gen Z begrijpen," zegt Sanchez Reina. “CIO's moeten hen leren kennen en hun waarden en relatiepatronen op de werkplek begrijpen. Ze moeten ook erkennen dat ze hen anders moeten leiden dan vorige generaties om een samenhangende werkplek te bevorderen."

Gartner analisten bespreken met IT-beslissers hoe werknemers veranderingen in leiderschap en cultuur nodig hebben tijdens Gartner IT Symposium / Xpo, dat in Barcelona tot en met 7 november 2019 plaatsvindt. Sommige leidinggevenden op C-niveau hebben al een verschil opgemerkt bij het werken met Gen Zers. Een CIO van een Europese bank zei bijvoorbeeld dat ze openlijk vragen stellen - ze kunnen bijvoorbeeld vragen wat ze van hun superieuren zullen leren - en zijn directer dan vorige generaties. Een chief human resources officer (CHRO) van een telecombedrijf zei dat Gen Zers een 100% technologische generatie is met oneindig vertrouwen in hun capaciteit, en dat ze autonoom zijn, bereid om hard te werken, assertief en veel veeleisender.

Socialiseren op het werk

Gen Zers hebben liever een eigen werkplek dan deze te delen met iemand anders. De intieme relatie die ze hebben met hun devices maakt ze minder sociaal dan Millennials zo weet Gartner.

Gen Zers willen vanaf het begin weten wat hun bijdrage aan het bedrijf zal zijn, omdat ze meteen waarde willen toevoegen en het verschil willen maken. Gen Zers waarderen hun tijd enorm en willen weten hoe ze worden beloond. Millennials gaan ervan uit dat ze gepromoveerd worden of op zijn minst hun salaris verhogen door continu te werken. Gen Zers is pragmatisch en wil bewust worden gemaakt van specifieke regelingen, zoals gezondheidszorg, pensioenregelingen en praktische voordelen op de lange termijn; in dit opzicht zijn ze vergelijkbaar met Gen Xers en Baby Boomers.

Gen Zers zijn rolhoppers

Gen Zers plannen vaak hun carrière vanaf het begin en besteden tijd aan dingen die de ontwikkeling van vaardigheden mogelijk maken en hun loopbaanvisie aanvullen.

In tegenstelling tot Millennials en ondanks hoge ambities voor persoonlijke groei, zijn Gen Zers geen jobhoppers - het zijn rolehoppers en van nature ondernemers. "Ze geven de voorkeur aan het ontwikkelen van vaardigheden, verwelkomen aanvullende training en zijn eerder geneigd om een carrière op te bouwen bij het ene bedrijf, in plaats van de ene werkgever naar de andere te springen," zegt Sanchez Reina.

Gezien het feit dat Gen Zers veelzijdig willen zijn (in tegenstelling tot Millennials die de voorkeur geven aan specialisten), moeten CIO's hen aanmoedigen om verschillende loopbaantrajecten te verkennen die verder gaan dan het traditionele bereik. "CIO's moeten mentorleiders worden die praktische vaardigheden kunnen aanleren en gedrag kunnen vertonen, in tegenstelling tot coachleiders die het potentieel van mensen kunnen laten ontstaan door actief luisteren en scherpzinnig vragen stellen", adviseert Sanchez Reina. "Millennials geven de voorkeur aan een coachleider, terwijl Gen Zers verwacht te worden erkend en beloond voor hun kennis, niet voor hun potentieel."

GENERATIES:

Baby Boomers: geboren tussen 1945 en 1964

Generatie X (Gen Xers): geboren tussen 1965 en 1979

Generatie Y (Millennials): geboren tussen 1980 en 1994

Generatie Z (Gen Zers, Centennials): geboren tussen 1995 en 2010

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht