Redactie - 31 oktober 2019

Döhler kan niet wachten om kwaliteit masterdata met SAP te verbeteren

Bij Connect to Innovate, het inspiratie-event van SAP en gebruikers-community VNSG, passeerden meerdere cases de revue. Een daarvan was die van Döhler. Dat werkt samen met SAP aan een oplossing om de kwaliteit van de masterdata te verbeteren.

Döhler is een wereldwijde producent, marketeer en leverancier van op technologie gebaseerde natuurlijke ingrediënten, ingrediëntensystemen en geïntegreerde oplossingen voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.

De Nederlandse Mirjam Heijnen-Keultjes is Head of Business Intelligence bij het familiebedrijf Döhler. “We zijn een echt B2B-bedrijf, waardoor mensen ons vaak niet kennen. Je komt onze producten niet in de winkels tegen, maar we maken componenten voor heel veel grote en bekende producenten van frisdranken en voedsel.”

Sinds de jaren ’90 is er al een prettige samenwerking met SAP. Het recente project gaat over het managen en verbeteren van de kwaliteit van masterdata. “We willen data beter kunnen visualiseren, zodat de businesskant het kan gebruiken om op basis daarvan goede beslissingen te nemen.”

Zonder het managen van masterdata, zo vinden SAP en Döhler, loopt de kwaliteit van die data snel achteruit en dan ontbreekt de basis voor eventuele toekomstige stappen. Het automatiseren van processen, al dan niet via machine learning en artificial intelligence, is dan niet meer mogelijk. Heijnen-Keultjes: “Ik zie het als het bouwen van een huis. Datakwaliteit is daarbij de kelder, waar alles op steunt. Iedereen praat over reporting, over big data, over data science… Dat is heel leuk, maar als je dat doet op basis van slechte data, zullen de resultaten niet betrouwbaar zijn.”

In één oogopslag

De toekomstige oplossing omvat SAP Analytics Cloud (SAC) bovenop Master Data Governance. De proof-of-concept is klaar en Döhler hoopt de totale oplossing voor het einde van dit jaar in gebruik te kunnen nemen. Er staat straks een digitale boardroom waarin Döhler de verbetering van de datakwaliteit in één oogopslag kan zien. Ook zien ze snel waar er regels worden verbroken en waar verbeteringen nodig zijn. “Naar verloop van tijd zal de oplossing verder uitgebreid worden. Ik zie het als een voortdurend proces.”

Vanwege de historie van de samenwerking was het volgens Heijnen-Keultjes een logische keuze om voor SAP te kiezen. Al vanaf het eerste prototype van de oplossing die ze zag is zij tevreden. “En de samenwerking verloopt ook heel soepel. Wat ik tijdens dit event ook bij andere succesvolle cases hoor, is het belang van een divers team. Dat hebben we, met mensen van Döhler en van SAP, vanuit heel verschillende afdelingen. Hoe meer divers, hoe beter het werkt.”

“We verwachten hiermee straks de middelen te hebben om de datakwaliteit verder te verbeteren”, zegt ze. Ze merkt dat de mensen bij haar bedrijf enthousiast zijn. “Het is normaal gesproken lastig om de businesskant te overtuigen, omdat je goed duidelijk moet maken wat de specifieke voordelen voor hen zijn. Maar ze kunnen niet wachten om ermee te kunnen werken. Ze kennen het belang van goede datakwaliteit en snappen hoe werken met KPI’s en een digitaal boardroom daaraan bijdraagt.”

Door: Johan van Leeuwen