Awingu wil alles rond de virtuele werkplek eenvoudig maken

Walter Van Uytven en Arnaud Marlière

28-10-2019 | door: Johan van Leeuwen

Awingu wil alles rond de virtuele werkplek eenvoudig maken

Ze timmeren al een aantal jaar stevig aan de weg, maar Awingu staat aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen. Onder andere in de Nederlandse markt. Eenvoud en transparantie zijn daarbij de sleutelwoorden, leggen Walter Van Uytven (CEO) en Arnaud Marlière (CMO) samen uit.

De twee vertellen hun verhaal op het hoofdkantoor in Gent. Die mooie Vlaamse stad is ook de plaats waar het voor Awingu allemaal begon met de oprichting eind 2011 en de commerciële lancering van versie 1.0 in 2014. Nu staat er een internationaal bedrijf dat in meer dan 15 landen aanwezig is, waaronder ook al langere tijd in Nederland. Maar daar zijn, als het aan Awingu ligt, nog wel groeimogelijkheden. Van Uytven: “Lange tijd hebben we de Nederlandse markt vanuit hier bediend. Nu hebben we een ervaren Nederlander aangesteld die als salesmanager dedicated in Nederland werkt. Daar ligt een belangrijke focus.”

“We bieden een Unified Workplace oplossing en zijn heel bewust een single product vendor”, zegt van Uytven over Awingu. “We brengen een werkplek in de browser en daar zijn alle legacy-applicaties beschikbaar. Zo kun je als werknemer op elk device vanaf elke plek werken. Belangrijk is onze architectuur, waarmee we het heel makkelijk maken voor onze gebruikers. Je kunt de oplossing zien als een soort gateway die je bovenop een bestaande infrastructuur zet. Dat betekent dat je die bestaande omgeving niet hoeft aan te passen.”

Partnerstrategie
De woorden ‘eenvoudig’ en ‘transparant’ lopen als een rode draad door het gesprek. Als het gaat om de partnerstrategie bijvoorbeeld. Van Uytven: “We werken voor honderd procent via een indirect kanaal en kiezen daarbij voor goede dedicated partners per regio.” Marlière: “Eenvoud en transparantie zijn voor ons de twee belangrijkste waardes. Je ziet dat andere vendoren aan het knijpen zijn als het om de marges gaat van producten die het kanaal al lange tijd kent. Bij ons is dat niet zo. Op ons product zit een bepaalde marge en voor certified of gold partners gelden hogere marges. Het is heel transparant en we merken dat partners dat waarderen.”

De technologie is door partners makkelijk te adopteren. Geen trainingstrajecten die vele weken duren, verzekert Marlière. “Partners volgen bij ons gratis een training die een dagdeel duurt. Daarin zetten ze live een omgeving op. We doorlopen het hele traject en daarna weten ze alles wat ze moeten weten.”

Vrijheid
Gebruikers kiezen juist vanwege de eenvoud voor Awingu, vertelt Marlière. “Veel oplossingen op dit vlak, die in de markt beschikbaar zijn, zijn te complex. Daarom kiezen klanten voor ons, van kleine organisaties tot gemeentes en grote corporates.” Dat de oplossing van Awingu niet complex is, betekent namelijk niet dat hij beperkt is in de mogelijkheden. “Aan de hand van gesprekken met klanten besluiten we welke features we wel en niet ontwikkelen. Als iets weinig toegevoegde waarde heeft, maar wel de complexiteit verhoogt, doen we het niet.”

Als het om security en compliancy gaat doet Awingu zeker geen concessies. Marlière: “Het gaat natuurlijk om een werkplek en toegang tot applicaties met mogelijk gevoelige data. Dus werken we met meerdere lagen om ervoor te zorgen dat alles zo veilig en compliant mogelijk is. Maar ook security mag niet zorgen voor veel extra complexiteit of een beperking van de flexibiliteit, omdat eindgebruikers anders toch een alternatief gaan zoeken.”

Een andere reden waarom klanten voor Awingu kiezen is de total cost of ownership, benadrukt Marlière. “Een beetje afhankelijk van de vendor en het soort oplossing kunnen bedrijven tot 80 procent besparen op hun totale kosten bij een overstap op Awingu.” Daarnaast geeft Awingu partners en gebruikers vrijheid. “We geloven in choose your own cloud. Je implementeert Awingu als partner op de infrastructuur naar keuze. Een multi-cloud of hybride omgeving is dus geen probleem. Ook daarin zijn we onderscheidend.” Van Uytven vult aan: “Een belangrijk verschil met anderen is dat wij de oplossing als een virtuele applicatie met een licentiesleutel leveren. Het is een heel open platform dat volledig met standaard protocollen werkt. Er is dus geen zware lock-in.”

Cool Vendor
Awingu werd door Gartner al eens uitgeroepen tot Cool Vendor. Van Uytven: “Voor de categorie Unified Workspace bestaat nog geen kwadrant. Gartner benoemt in zo’n geval af en toe een Cool Vendor. Daar waren we heel blij mee. Voor grote bedrijven is het, juist bij nieuwe technologieën, een heel belangrijke bevestiging dat Gartner iets ondersteunt.”

Dat vertrouwen van de markt is sowieso belangrijk. Van Uytven: “Voor ons geldt dat we weliswaar een vernieuwende oplossing bieden, een disruptieve zelfs, maar dat we zeker geen nieuwe speler op de markt zijn. We hebben veel ervaring.” Awingu kan daarbij een mooie lijst aan klanten laten zien. Van de federale Belgische politie tot bijvoorbeeld telecombedrijf Proximus. Van Uytven: “We zijn een generieke oplossing, niet voor een specifieke vertical en ook niet voor een bepaalde grootte. We worden zowel in het KMO (MKB, red.) als bij grotere enterprises gebruikt. Dat we verschillende zorginstellingen, banken, overheden en hulpdiensten als klant hebben wil wel iets zeggen over de veiligheid. Security is namelijk vaak de reden waarom zij voor Awingu kiezen.”

Strategische partners
Ook de lijst van strategische partners van Awingu wekt vertrouwen. Marlière: “We werken samen met Microsoft en zijn heel complementair aan hun Windows Virtual Desktop binnen Azure. Daarnaast hebben we vorig jaar een strategisch partnerschap met BlackBerry afgesloten en werken we ook samen met securityspecialist Barracuda.”
 
Awingu benadert de markt via klassieke infrastructuurpartners en system integrators, maar ook via service providers en hosters. Marlière: “Hosters en CSP’s zijn met name ook in Nederland een heel interessante markt. Multi-tenancy en een open API, die bij ons standaard zijn ingebouwd, zijn voor die doelgroep cruciale elementen. Ze kunnen hetzelfde product als service provider gebruiken en het tegelijkertijd ook bij klanten wegzetten.”

Uitproberen
Dat de virtuele werkplek de toekomst heeft, daarvan hoef je beide mannen niet te overtuigen. Marlière: “Als dat op een veilige en gecontroleerde manier gebeurt, dan geeft dat flexibiliteit en vrijheid aan werknemers. We zien dat de ontwikkeling van BYOD, waar jaren geleden over werd gesproken, zich verder heeft doorontwikkeld.”

Afsluitend wil Van Uytven geïnteresseerde gebruikers oproepen om de oplossing via www.awingu.com/try gratis uit te proberen. “Je maakt een demo-account aan en kan onmiddellijk gaan spelen met Awingu.”

Auteur: Johan van Leeuwen 

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace