Accenture neemt innovatiebedrijf Happen over

18-10-2019 | door: Witold Kepinski

Accenture neemt innovatiebedrijf Happen over

Accenture heeft voor een onbekend bedrag Happen overgenomen, een particulier innovatiebedrijf dat zijn eigen methodes, frameworks en digitale tools inzet om organisaties te helpen nieuwe ideeën, producten en diensten te genereren, die groei stimuleren. Details over de overname zijn niet bekendgemaakt.

Happen heeft zijn hoofdkantoor in Londen en heeft daarnaast kantoren in Amsterdam en New Jersey. Het bedrijf beschikt over een team met een brede reeks innovatievaardigheden, waaronder strategie, design, ideatie en onderzoek.

Sinds zijn oprichting in 2007 heeft Happen voornamelijk organisaties ondersteund in de sectoren consumentengoederen, voedsel en dranken, retail en medische technologie. De kracht van het bedrijf ligt in consumenteninzichten – waarbij teams nieuwe kansen identificeren en bepalen hoe een organisatie ze kan commercialiseren – en bij product- en dienstinnovatie. Happen heeft een groot aantal innovatiemethodes en -tools ontwikkeld, zoals StarMaker, F.I.R.E, Asset-Out en Vision-Led. Die helpen organisaties te groeien en te transformeren. Ook ontwikkelde het bedrijf een bekroonde technologie die consumentenemoties op grote schaal kan volgen en meten.

Happen heeft onder meer een farmaceut geholpen inzichten van consumenten om te zetten in een strategie voor het op de markt brengen van hoestmedicatie. De strategie zorgde ervoor dat het product naar de tweede plaats in het Verenigd Koninkrijk steeg, waarbij er elke tien seconden een doosje verkocht werd. Ook heeft Happen een toonaangevende supermarktketen geholpen in kaart te brengen hoe klanten zich door de winkels bewegen. Het bedrijf heeft kleine aanpassingen aan de customer journey gedaan, waarna de omzet van ontbijtgranen meer dan verdubbelde en het aantal snackaankopen steeg met veertig procent.

De medewerkers van Happen zullen zich bij Accenture’s Products Industry X.0-tak voegen. Die helpt klanten hun producten, diensten en businessmodellen opnieuw uit te vinden met behulp van geavanceerde digitale technologieën. Daarmee realiseren ze meer efficiëntie en groei in de bedrijfsvoering, waaronder in de onderdelen design en engineering, manufacturing, supply chain management, logistiek en klantenservice.

Eric Schaeffer, Senior Managing Director bij Accenture, die leiding geeft aan Products Industry X.0 en de Supply Chain & Operations-consultingpraktijk: “Door datagedreven intelligence in het beslissingsproces van klanten te brengen, helpt Happen bedrijven innovatieve producten, diensten en ervaringen op maat te maken voor een customer-centric bedrijfsvoering. De acquisitie breidt de analytics-, design- en engineeringsmogelijkheden uit, die wij gebruiken om klanten te ondersteunen in een marktplaats van miljoenen individuen.”

Mark Cowan, medeoprichter van Happen: “Door ons bij Accenture te voegen, zijn we in staat ons aanbod en onze mogelijkheden te schalen en een nog groter aantal klanten toegang te geven tot onze diensten. We kunnen niet wachten om onderdeel te worden van een van de beste bedrijven ter wereld.”

Rob Knigge, Managing Director van Accenture en hoofd van Accenture Products in Nederland: “Innovatie heeft binnen Accenture een enorme focus. Met de overname van Happen hebben we nog meer mogelijkheden en tools voorhanden om transformerende en disruptieve oplossingen te bedenken om onze klanten continu te helpen innoveren en groeien.”

Happen is de meest recente acquisitie in een serie overnames die Accenture heeft gedaan om zijn Industry X.0-productinnovatiemogelijkheden uit te breiden. In september 2019 nam het Pragsis Bidoop over, een Spaans bedrijf met expertise in big data, artificial intelligence en geavanceerde analytics. In maart 2019 nam Accenture ?What If! over, een innovatiebedrijf dat een experimentgedreven benadering toepast om klanten te helpen nieuwe producten, diensten, businessmodellen en organisatorische culturen te ontwikkelen. Andere recente overnames zijn die van hardware-engineering-bedrijf Mindtribe, strategisch-designbureau designaffairs en productdesign- en innovatiebedrijf Altitude.

Terug naar nieuws overzicht