Service providers moeten meer met data doen

08-10-2019 | door: Teus Molenaar

Service providers moeten meer met data doen

Kunstmatige intelligentie is een belangrijke drijfveer om data (en applicaties) in de publieke cloud onder te brengen. Organisaties verlangen van hun service providers dat zij hen daarbij ondersteunen. Doe meer met data is het advies aan deze groep IT-bedrijven. Zo blijkt tijdens het ronde-tafelgesprek bij Equinix, de specialist in interconnectie en datacenters.

Dutch IT Channel heeft een uitgelezen groep van service providers uitgenodigd om te praten over ‘De cloud service provider van de toekomst’. Een twintigtal topmensen is te gast bij AM3/AM4, het duurzaamste datacenter van Equinix in Amsterdam Science Park. Equinix heeft negen datacenters actief in de hoofdstad. En daarnaast nog datacenters in Zwolle en Enschede.

De onderneming is de meest toonaangevende ‘verbindingsfabriek’ van Nederland. Zij richt zich vooral op de grotere bedrijven, maar ziet dat de midmarket in toenemende mate het IT-landschap uit handen wil geven en (via partners) bij Equinix aanklopt. Op dit moment loopt ongeveer een kwart van de handel van Equinix via het kanaal; dat gaat groeien naar de helft in de komende drie jaar. Dit geeft het belang weer van een goede verstandhouding tussen Equinix en cloud service providers.

Ongeveer zeventig procent van de applicaties draait tegenwoordig in de cloud. De verwachting is dat dit percentage blijft groeien. “Toch zijn er bedrijven die zo veel waarde hechten aan hun data; die de gegevensstroom als hun levensader zien, dat zij er niet over piekeren om hun data in de publieke cloud onder te brengen”, klinkt het. “Je zult dus vrijwel altijd moeten uitgaan van en hybride omgeving.” Waarbij bijvoorbeeld Equinix dan niet alleen de snelle en veilige verbinding met internet dient te verzorgen, maar ook een connectie tussen on prem en cloud(s).

Eerlijk verhaal

Waar haal je omzet vandaan in een cloudgeorkestreerde wereld? Door de juiste en veilige verbindingen te leveren. Maar aanvullende omzet haal je door meer met de data te doen; er wordt nog te weinig gedaan met ongestructureerde data. Zorg dat je die inzichtelijk maakt en er waardevolle informatie weet te halen. De juiste inzet van kunstmatige intelligentie is hierbij onmisbaar.

Maar de rol van de cloud service provider begint al eerder: bij het adviseren over de keuze voor een cloud provider. Wordt het AWS, Azure, Google of toch een private cloud bijvoorbeeld. Want niet elke cloud is hetzelfde en ‘one size fits all’ gaat hier niet op. Daarbij komt dat grote organisaties zich niet willen binden aan slechts één cloud-aanbieder. Zij willen niet op één paard wedden en hun risico’s spreiden. “Het MKB kiest daarentegen vaak wel voor één provider; het hangt echt af van de omvang van een organisatie of ze met één of meerdere cloud-aanbieders werken.”

“Vertel dan wel het eerlijke verhaal”, brengen gesprekspartners naar voren. “Velen hebben de indruk dat je heel eenvoudig data en workloads van de ene cloud naar de andere kunt brengen; dat dat de boodschap van de cloud is: flexibiliteit en kostenverlaging. Maar dan kom je van een koude kermis thuis. Er verhuizen geen workloads van Azure naar AWS bijvoorbeeld. De kosten van datatransport zijn veel te hoog.”

Na enige discussie over dit onderwerp komt de groep tot de conclusie: ‘Het kan wel, maar in de praktijk zie je het niet gebeuren’.

Neem de regie

Organisaties nemen hun toevlucht tot de cloud om de kosten van een IT-landschap om te vormen van capex naar opex, om gebruik te maken van de kennis en ervaring bij (managed) service providers en niet zelf op zoek te hoeven naar het schaarse IT-personeel.

De gespreksdeelnemers constateren dat bedrijven de indruk hebben dat zij het volledig aan de markt kunnen overlaten en de eigen IT-afdeling kunnen opdoeken. “Dat is een misvatting”, klinkt het, “Het operationele werk kun je inderdaad goed uitbesteden, maar je zult wel zelf de regie moeten nemen. Bedrijven hebben IT’ers in dienst nodig die juist strategisch kunnen denken, die de schakel vormen tussen techniek en business; én een goede gesprekspartner zijn met de service providers. Zij moeten aangeven wat ze precies verlangen van de IT-aanbieders.”

Organisaties dienen het beheer/de regie in eigen handen te houden, zegt de een. De ander meent dat ook dit aspect zich over vijf tot tien jaar in de cloud gaat afspelen. Daar ligt dan een mooie taak voor service providers.

Ondersteunen

Het klinkt eenvoudig: je gaat van capex naar opex. Maar er komt nog wel wat bij kijken. Niet alleen voor de organisaties, maar ook voor de providers zelf. Je moet de boekhouding anders inrichten, maar bovenal veranderen de geldstromen binnen een bedrijf. In plaats van een (groot) bedrag bij aflevering, maandelijkse abonnementsgelden. “En je hoeft niet bij een bank aan te kloppen om je bij die processen te helpen. Zij hebben te weinig verstand van IT om dit alles goed in te schatten. Als het om de klanten gaat, horen de service providers de ondersteuning te bieden om de opex-organisatie goed in te richten.”

Over de hulp die service providers kunnen bieden bij het omzetten van data naar informatie zijn de meningen enigszins verdeeld. De een vindt dat cloud service providers hier een zinvolle taak kunnen verrichten, de ander vindt dat je dit moet overlaten aan gespecialiseerde bedrijven als SAS  die al jaren gespecialiseerd zijn in het analyseren van data. Wellicht is een samenwerking tussen beide partijen het toekomstbeeld. De vaststelling is wel dat service providers moeten investeren in dit onderwerp. “Je hebt andere mensen nodig; geen techneuten, maar medewerkers die weten hoe bedrijfsprocessen verlopen.”

Tot slot meent de groep dat het verlenen van security een toegevoegde waarde kan zijn. Waarbij zij meent dat beveiliging groeit naar het as-a-service model.

Door: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Cloud