Witold Kepinski - 05 oktober 2019

Rabobank reserveert flink kapitaal voor ICT-bedrijven die investeren in groei

Rabobank reserveert een flink kapitaal voor ICT-bedrijven die investeren in groei zo meldt de bank op zijn site. Nederlandse ICT-bedrijven groeien hard. Door de aanhoudende vraag naar technologische oplossingen is een omzetgroei van 10% tot 20% niet zeldzaam. Welke investeringen doen ICT-bedrijven om in de toekomst relevant te blijven? Rabobank sectorspecialist Mark van Kampen gaat daar dieper op in.

Sectorspecialist ICT Mark van Kampen ziet drie domeinen waar veel ICT’ers bereid zijn geld in te steken: kwalitatief personeel, nieuwe technologie en doelgerichte marketing en sales.

1. Kwalitatief goed personeel
“Goed personeel blijft schaars in de sector, mede door een gebrek aan nieuwe aanwas,” aldus sectorspecialist ICT Mark van Kampen. Investeren in een goed opleidingsprogramma, uitdagende projecten en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden helpt om talent aan te trekken én te behouden.

2. Adoptie van nieuwe technologie
“Door de snel veranderende technologie moeten softwareontwikkelaars en andere IT-dienstverleners continu investeren in Research & Development. Dit is een voorwaarde om relevant te blijven voor klanten,” verklaart Van Kampen. “Niet zelden investeren deze bedrijven samen met klanten in nieuwe modules, features of andere gebruikersvriendelijke toepassingen.”

3. Doelgerichte marketing en sales
Ondernemers zijn bereid om extra geld te steken in het effectiever maken van hun marketing- en salesactiviteiten. Afgestemd op de huidige digitale mogelijkheden én de kenmerken van hun doelgroep. Volgens de sectorspecialist is het erg belangrijk om de taal van de klant te spreken. “Zorg dat je verkopers en consultants in begrijpelijke taal aan ondernemers uitleggen waarom zij moeten investeren in jouw product of dienst. Deze vaardigheid is cruciaal voor ICT-bedrijven. Denk dus goed na over deze competenties als je gaat investeren in personeel.”

De risico’s van groei
Snel groeien is mooi, maar kapot groeien is de nachtmerrie van elke ondernemer. Dit kan een risico zijn de ontwikkeling van een nieuw product. Je moet dan eerst investeren in marketing en sales voordat je omzet kunt behalen.

Je kunt een poging wagen bij een investeerder om de gewenste geldsom binnen te halen. “Maar besef wel dat deze keuze gevolgen heeft voor je bedrijf,” waarschuwt Van Kampen. “Blijf je nog wel de kapitein van je eigen schip?”

“We merken in de praktijk dat groeibedrijven steeds vaker in een vroeg stadium naar de bank toe komen om hun financieringsmogelijkheden te onderzoeken. Deze ondernemers staan liever geen aandelen af, omdat ze volledige zeggenschap willen houden én maximaal willen profiteren van hun groei.”

De Rabobank staat klaar voor ambitieuze ondernemers uit de ICT-sector. Daarom hebben we € 300 miljoen gereserveerd voor ICT-bedrijven die willen investeren in groei. We bieden meer dan alleen passende financieringen. Ook kun je rekenen op kennis en advies van onze ICT-specialistenteams aldus Kampen

Michiel Steltman van DINL juicht de nieuwe stappen van Rabobank toe: "Opmerkelijk en goed nieuws. Bancaire financiering van groei is voor digitale scale-outs vaak niet zo eenvoudig. Toegang tot kapitaal zonder verwatering is essentieel voor een sterke NL sector. Goed daarom dat Rabo in dit gat springt."

Lees meer hier.