Wouter Hoeffnagel - 04 oktober 2019

71% van internetgebruikers leest klantreviews voor aankoop

Consumenten schrijven meer online reviews geschreven om hun tevredenheid met een product of dienst te delen (31%) dan om hun ontevredenheid (18%) te uiten. 71% van de internetgebruikers leest vaak of altijd klantreviews voor een aankoop.

Dit blijkt uit onderzoek van Capterra, een vergelijkingssite voor software die bedrijven helpt met het vinden van de juiste tools en programma’s, naar digitaliseringstrends. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 82% van de consumenten een product met een groter aantal beoordelingen en een gematigde sterrenrating verkiest boven een product met een vijfsterrenrating en minder reviews.

Weinig reacties vanuit bedrijven

Fabrikanten of bedrijven reageren vaak niet op reviews van klanten. De helft van de respondenten geeft aan nog nooit een reactie te hebben ontvangen. 35% zegt zelfden ene reactie te krijgen. 44% had dit wel graag gewild. Desondanks geeft 50% van de consumenten aan het gevoel te hebben dat bedrijven aandacht besteden aan ontvangen reviews, maar noemen deze aandacht onvoldoende.

capterra-reactie-klantbeoordeling-oktober-2019.png

Meer onderzoeksresultaten zijn te vinden in een blogpost die Capterra heeft gepubliceerd.