Martijn Kregting - 03 oktober 2019

Lenovo ontzorgt MKB en ZZP’er met veelzijdige ThinkBook

Lenovo kondigde afgelopen voorjaar zijn nieuwe ThinkBook-lijn aan die is gepositioneerd als betaalbaar alternatief voor de zakelijke ThinkPad-laptops van het bedrijf. De ThinkBook 13s mikt op het MKB en ZZP’ers en biedt volgens Lenovo de ultieme mix tussen consumer en commercial. “Met de ThinkBook laten we beide werelden naadloos samenvloeien”, zegt Wil Beerens, Solution Technologist bij Lenovo.

De lancering van een submerk door Lenovo is op zich verrassend te noemen. Het bedrijf biedt immers al een zeer breed assortiment van PC’s, laptops en notebooks voor zowel de consument als  voor de zakelijke gebruiker. Zo biedt Lenovo voor de eerste groep bijvoorbeeld op entry level de IdeaPad en de Yoga voor dagelijkse taken terwijl de zakelijke ThinkPad is ontworpen voor zakelijke productiviteit, betrouwbaarheid en veiligheid. Maar ondanks de diversiteit in het Lenovo-aanbod wordt nog niet elke doelgroep aangesproken, ziet Beerens.

“Dat geldt met name voor het MKB en ZZP’ers. Met de ThinkBook richten we ons hoofdzakelijk op de digital workforce, de generatie Z die op een andere manier met technologie zijn opgegroeid. Die generatie eist snelheid en is gewend om deels op een smartphone te werken. Deze workforce kiest over het algemeen nog voor een consumentenlaptop vanwege het gemak en, niet geheel onbelangrijk, de look and feel van zo’n product. Dat brengt wel risico’s met zich mee op het gebied van bouwkwaliteit, veiligheid, garantie en ondersteuning.”

Vol inzetten op design en experience

Voor de ontwikkeling van een product voor specifiek deze doelgroep liet Lenovo onderzoek uitvoeren onder 8.000 klanten. Daarbij werd onder meer gevraagd wat de digital workforce belangrijk vindt aan een device. Het opvallende, dat in het onderzoek naar voren kwam, was dat het design bij deze groep een prominente rol speelt.

Om die reden zette Lenovo dan ook alles op alles om een product te creëren dat naadloos zou aansluiten bij de wensen van deze doelgroep. Beerens: “Het uiterlijk is een feature die met stip bovenaan staat en daar hebben we met de ThinkBook goed op ingespeeld. We hebben bijvoorbeeld premium materialen gebruikt zoals een aluminium chassis. Dat voelt stevig en modern aan. De randen zijn flink dun en het is een compact device van nog geen 1,4 kilo. Daarmee kom je al een heel eind tegemoet aan de behoefte van deze doelgroep.”

Qua hardware voorzag Lenovo de ThinkBook van features die de ervaring bij persoonlijk gebruik moeten maximaliseren. Beerens: “We hebben de ThinkBook voorzien van bovengemiddelde video- en audiokwaliteit door het gebruik van een Dolby Vision geoptimaliseerd scherm en via een samenwerking met Harman Kardon is het audiogedeelte afgedekt. Want streaming video en audio in hoge kwaliteit behoort nu eenmaal tot het standaardpakket van de digital workforce.”

Lenovo bracht twee varianten uit van de ThinkBook, maar alleen de 13s is in Nederland beschikbaar. Bij deze kleinste versie van de ThinkBook werd bewust gekozen voor een schermformaat van 13 inch. “Dat is vanuit de consumentenmarkt een geaccepteerd schermformaat voor kleine, compacte notebooks. Voorheen was 14 inch de gouden standaard, maar daarin zien we nu een verschuiving. Door de hogere resoluties leveren gebruikers uiteindelijk niets in aan kijkervaring. Tegelijkertijd hebben ze een lichter device.”

Security is key

De aantrekkingskracht van de ThinkBook ligt enerzijds in het design en anderzijds in de capaciteiten van de laptop die de gebruikers op zakelijk vlak geheel moeten ontzorgen. Zo kan de ThinkBook 13s bogen op een Intel Whiskey Lake processor, tot 16 GB RAM en een 512 GB SSD. Het apparaat wordt verder ondersteund door een 42 Wh batterij voorzien van Lenovo’s Rapid Charge-technologie. Hiermee kan de batterij binnen een uur tot 80 procent worden opgeladen.

“De ThinkBook 13s beschikt ook over een ingebouwde TPM-chip voor de beveiliging van data. Het is in feite een kleine chip die de gehele security op zich neemt van credentials tot passwords en certificaten die vanuit Windows worden opgeslagen. Voor veel grootzakelijke klanten-eisen is dit al een vereiste, maar we merken dat de vraag hiernaar ook binnen het MKB toeneemt”, zegt Beerens. “Een punt van zorg is het onderschatten van security risico’s. Vaak is er bij kleine bedrijven en eenmanszaken geen besef van de mogelijkheden en de risico’s waar een PC aan wordt blootgesteld tijdens dagelijks gebruik.”

“Security is daarom een heel belangrijk onderdeel, vervolgt Beerens. “Een ondernemer hoeft zich geen zorgen te moeten maken om zijn digitale veiligheid, maar veel MKB’ers en ZZP’ers hebben niet de ressources om hun systeem secure te maken. Dit kan dus wél worden gerealiseerd met de ThinkBook.”

Lenovo verwerkte in de ThinkBook daarom enkele interessante features die direct inspelen op het veiligheidsgevoel van de eindgebruiker. Ontgrendelen en inloggen bijvoorbeeld gebeurt via een touch-vingerafdrukscanner met aan/uit-knop en snelle online identificatie (FIDO). Via het FIDO-protocol worden apparaten die FIDO ondersteunen automatisch herkend en krijgen gebruikers de mogelijkheid om wachtwoorden door een andere authenticatiemethode te vervangen.

Aanwezig op de ThinkBook is verder een handige oplossing die vervelende situaties kan voorkomen. ThinkShutter is een ingebouwde webcam cover waarmee de privacy van de gebruiker wordt beschermd. Lenovo lanceerde ThinkShutter begin vorig jaar voorafgaand aan de elektronicabeurs CES op de ThinkPad X1 Yoga 2-in-1 PC.  

‘Klanten worden benaderd als zakelijke klant’

Voor mensen die een hoge mate van flexibiliteit, snelheid en betrouwbaarheid in hun dagelijkse activiteiten willen ervaren, hetzij privé of zakelijk, maken met de ThinkBook zeker geen verkeerde keuze, verzekert Beerens. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met de service die bij de ThinkBook wordt geleverd, hetzij direct of via het kanaal.

“Betrouwbaarheid is één van de eisen die de MKB’er tegenwoordig stelt aan zijn laptop. Die kennen bijvoorbeeld de kwetsbaarheid ervan tijdens persoonlijk gebruik en willen risico’s voor zakelijk gebruik uitsluiten. Ook laat in veel van zulke gevallen de bouwkwaliteit te wensen over. MKB’ers nemen vaak de schade op de koop toe. Wij bieden optionele garantie bij waterschade en in het geval van schade bel je met de B2B-helpdesk. Kortom, je krijgt een totaal andere benadering als zakelijke klant.”

Auteur: Martijn Kregting