Redactie - 30 september 2019

Devoteam brengt digitale transformatie van boardroom naar werkvloer

Devoteam brengt digitale transformatie van boardroom naar werkvloer image

Devoteam Nederland begeleidt al geruime tijd succesvol organisaties naar hun digitale toekomst. Na de fusie tussen Devoteam Nederland en integratiespecialist TMNS in 2017 is de organisatie nog meer gefocust op het koppelen van business ambities aan IT-doelen, stelt Devoteam NL-COO Martijn van Veen. Volgens Van Veen kiest Devoteam bewust voor een focus op schaalbare technologie, die gegarandeerde resultaten opleveren. “Dat zorgt ervoor dat organisaties maximale waarde behalen voor hun klanten.”

‘Tech for people’, dat is in een notendop waar Devoteam voor staat. Dit IT-consultancybedrijf neemt klanten mee op een 'transformatiereis', waarop alle medewerkers meegaan. Devoteam is in Europa actief met 7200 medewerkers en laat ook in Nederland duidelijke groei zien.

Achtergrond

De Nederlandse vestiging van Devoteam ging per 1 oktober 2017 samen met het Haagse TMNS. De nieuwe combinatie, Devoteam Nederland, telt ruim 300 medewerkers en zet in op de thema’s waarmee het bedrijf al eerder zijn sporen verdiende. Organisaties hebben nu echter toegang tot een nog groter, breder arsenaal aan expertise en services. Voor de medewerkers zijn er na de fusie meer mogelijkheden voor carrièreontwikkeling, zoals op het gebied van scholing. Een voorbeeld is een opleidingspool van jonge medewerkers onder de naam ‘Devoteam Futures’.

Devoteam richt zich op het ondersteunen van organisaties bij de uitdagingen van digitalisering. “We doen dat vanuit vier kerncompetenties met bijbehorende teams: Process Excellence, DevOps & Agile IT, Data Analytics en Integratie & Architectuur”, vertelt NL-COO Martijn van Veen. “We zijn groot genoeg om elk formaat project aan te nemen en flexibel en snel genoeg om ons aan te passen aan elk type klant.”

Devoteam op de kaart

Van Veen is sinds mei 2019 Chief Operating Officer (COO) van Devoteam Nederland en heeft een ‘proven’ track record. Zo heeft hij vier jaar als CCO gewerkt bij BPSolutions en voor die tijd ruim veertien jaar bij IBM, onder meer als sales director Managed Service Providers Europa en Global Cloud Executive in Armonk (NY). In zijn nieuwe functie wil hij het Nederlandse Devoteam nog beter op de kaart zetten.

Van Veen benadrukt het belang dat Devoteam, naast zijn core competenties, hecht aan meer nieuwe samenwerkingen met infrastructuur-, software- en SaaS-partijen. “Wij leveren niet wat zij leveren, maar kunnen wel zorg dragen voor elementen als advies, ontwerp, uitrol en de executie van projecten. Zeker met het toenemende belang én de complexiteit van IT zitten hier absoluut zaken in waarin we elkaars onderscheidende punten kunnen aanvullen en versterken.”

Duidelijke keuzes maken

Devoteam werkt alleen met vaste medewerkers, niet met contractors of zzp'ers. Dat waarborgt volgens Van Veen dat Devoteam'ers op dezelfde wijze en vanuit dezelfde mindset voor een klant werken, met communicatie in korte lijnen.

Ook op andere gebieden heeft Devoteam duidelijke keuzes gemaakt in wat het wel en niet kan leveren. Van Veen hierover: “Wij focussen op technologie die we kunnen schalen. Devoteam onderscheidt zich van andere consultancy organisaties door meer focus aan te brengen op innovatieve technologieën.”

Dat kan de ene keer een kort implementatietraject zijn; de andere keer is het een project waarbij een volledige IT-omgeving ontworpen wordt. “We hebben hier ook de ontwikkelcapaciteit voor in huis via onze Centers of Excellence in Servië, Portugal, De Tsjechische Republiek en Frankrijk”, aldus de COO.

Dergelijke grotere trajecten heeft Devoteam onder meer gedaan bij een aantal grote telco’s, zoals Liberty Global en VodafoneZiggo, schetst Van Veen. “We zijn een internationale organisatie, met autonoom opererende landenteams, waardoor we goed gepositioneerd zijn om zowel middelgrote als grote organisaties te ondersteunen.”

Uitdagingen platformorganisatie

Elke onderneming wil tegenwoordig een platformorganisatie zijn. De uitdagingen die bij een digitale platformstrategie horen, zijn echter complex: nieuwe manieren van werken omarmen; producten en opmerkelijke ervaringen creëren; efficiënte en houdbare processen toepassen en innovatieve, betrouwbare cloudoplossingen bouwen.

Van Veen: “Wat betekent het om een platformorganisatie te worden, welke digitale roadmap heb je daarbij nodig? Vroeger was outsourcing dé manier om snel op te schalen. Tegenwoordig praat je veel meer over integratie: hoe kan ik de oude aan de nieuwe wereld koppelen? Daar zit een van de belangrijkste uitdagingen voor organisaties, maar ook een van onze kerncompetenties.”

Kloof overbruggen

Wat Devoteam vaak tegenkomt bij organisaties, klein én groot, is dat men wel doelen heeft voor over vijf of zes jaar, maar dat er een kloof bestaat tussen deze lange termijndoelen en wat men op korte termijn wil bereiken als organisatie.

Van Veen: “Wij hebben de expertise en de mensen die deze kloof met inzicht in businessdoelen overbruggen. We slaan een brug tussen enerzijds legacy-architectuur die soms beperkend is, maar ook heel veel waarde heeft (maar waar je vandaag of morgen niet zomaar vanaf kan), en anderzijds de wens om een digitaliseringsslag te maken waarmee een bedrijf tegemoet komt aan veranderende wensen en behoeften van medewerkers en klanten.”

Dus geen grote uitrol, maar geleidelijk en gefaseerd op basis van wat mogelijk is de overgang maken naar wat je wilt bereiken met de onderliggende IT-infrastructuur, schetst de COO. “De snelheid wordt aangepast aan de verandering die een organisatie aan kan. IT is tegenwoordig vaak de drijvende factor achter verandering in organisaties. Wij brengen dat in lijn met elkaar, zodat een organisatie niet lamgeslagen wordt door te snelle veranderingen in de IT-omgeving.”

Strategisch advies

Devoteam werkt met IT strategy consultants. Deze consultants, met zowel strategisch als technisch vermogen, zitten met de CEO, de CDO, de CIO of CTO van een klant aan tafel. “Dat is in feite een fase eerder dan waar het leeuwendeel van onze concurrenten normaal aan tafel zitten”, vertelt Van Veen. “We bepalen dan samen waar de organisatie op dit moment in het proces is qua digitale roadmap. Wij kunnen dan een kort assessment en een nulmeting doen om hier het uitgangspunt en de mogelijkheden te bepalen. Dit wordt erg positief ontvangen door onze opdrachtgevers.”

Wat klanten vooral fijn vinden, is dat ze een soort check & balance krijgen op een plan dat zij hebben gemaakt. Daarna kijkt Devoteam welke technologieën met deze digitale roadmap verbonden zijn. “Daar komen onze practices dan in tot uiting”, legt Van Veen uit. “Wij kijken naar hun business ambities en naar hoe zij digitaal willen ondersteunen en brengen dit in lijn met wat hun organisatie al heeft, wat men nodig heeft en wat de organisatie aan kan in omvang en snelheid van digitale verandering.”

Door: redactie

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024