Het vernieuwde Dropbox is een open platform voor digitale transformatie

Simon Aldous, Dropbox Business

24-09-2019 | door: Maarten van Vliet

Het vernieuwde Dropbox is een open platform voor digitale transformatie

Dropbox kijkt terug op een hectische, maar succesvolle zomer. Het Amerikaanse cloudbedrijf lanceerde in juni zijn vernieuwde app, die volgens Dropbox het epicentrum moet worden van de werkroutine van zijn gebruikers. Hiertoe voegde Dropbox enkele nieuwe features toe aan zijn dienstverlening. “Om onze gebruikersgroei te kunnen vasthouden, moeten we blijven innoveren, ook voor het kanaal”, zegt Simon Aldous, Global Head of Channels.

De nieuwe Dropbox-app bevat enkele nieuwe, aansprekende features om de volledige business workflow in één app te laten verlopen. Daartoe behoren onder meer snelkoppelingen naar websites, één universele zoekfunctie en handigheden voor samenwerking, zoals het vermelden van collega’s in mappen. Dropbox werkte al samen met tools van onder andere Adobe en daar werden er nog drie aan toegevoegd. Zo is er een integratie met de zakelijke chat app Slack en ook de videodienst Zoom werkt samen met Dropbox. De derde integratie betreft die met de collaboration software Atlassian.

De lancering van de nieuwe app was voor Dropbox aanleiding om te spreken van ‘the new Dropbox’. Of zoals Dropbox CEO Drew Houston het onlangs samenvatte tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers: “The file browser on your desktop is still the static view of files and folders, and there are no people, no teams, and no activity. And that's where the new Dropbox comes in.”

Simon Aldous, die begin dit jaar promoveerde van EMEA Head of Channels naar Global Head of Channels, kan die quote alleen maar onderstrepen. “Steeds meer bedrijven beginnen aan hun digitale transformatie. De kansen voor ons om organisaties te helpen bij het uitrollen van de beste oplossingen, zijn geweldig. Ons open ecosysteem stelt ons in staat nauw samen te werken met onder andere Adobe, Salesforce, Google, Office 365, Slack en Zoom. Bedrijven willen hun medewerkers voorzien van tools die hun productiviteit verhogen en hun creatieve vermogen stimuleren. En daarin de nodige flexibiliteit hebben natuurlijk. Wij voorzien daar met onze nieuwe benadering volledig in.”

‘Allesbehalve een ‘walled garden’’

Om gebruikers aan zich te binden en vast te houden, moet Dropbox blijven innoveren. Dat doet het bedrijf vooral door logisch na te denken over hoe gebruikers hun digitale werkplek nu en in de toekomst willen inrichten. “Dropbox heeft gebruikers jarenlang geholpen bij het opslaan, synchroniseren en delen van hun content. Er kwam een bepaald moment waarop we ons realiseerden dat we onze gebruikers nog meer konden helpen door hun content te integreren in de manier waarop zij werken. Zodoende evolueert Dropbox van een folder voor bestanden naar een workspace voor elk type cloud content”, legt Aldous uit.

Volgens Aldous is de wijze waarop Dropbox content samenbrengt uniek. Nog unieker is de manier waarop Dropbox content combineert met context en samenwerking, zegt hij. “Vergelijk het met een digitale werkomgeving die op een native manier integreert met al je andere SaaS-applicaties en bovendien helpt bij het coördineren van relevante business workflows.”

“Dropbox biedt unieke features en is bovendien toegankelijk en eenvoudig in gebruik. Het belangrijkste echter is ons open ecosysteem. In de praktijk betekent dit dat gebruikers zelf hun tools kunnen uitzoeken en deze in het Dropbox-platform kunnen integreren. Wij zijn allesbehalve een ‘walled garden’”, onderstreept Aldous.

“We overstijgen momenteel de rol van alleen provider van cloudopslag. We evolueren naar een geïntegreerde werkruimte waarin teams optimaal kunnen samenwerken. Binnen Dropbox kijken we echt uit naar hoe we de toekomst van een omgeving waarin professionals samenwerken, kunnen vormgeven. Dit doen wij nu al door het samenbrengen van content en communicatie binnen een open ecosysteem. Daarbij bieden we tevens een geïntegreerde ervaring.”

Robuuste groei channel business

De channel business van Dropbox maakte de voorbije jaren significante groei door, weet Aldous. Dit was hoofdzakelijk het gevolg van het succes van de zakelijke versie van Dropbox. Deze versie, Dropbox for Business, werd zo’n vijf jaar geleden gelanceerd als opvolger van het in 2011 geïntroduceerde Dropbox for Teams. De aantrekkingskracht van Dropbox ligt volgens hem in de manier waarop het bedrijf zijn partners betrekt in de ‘reis’ die Dropbox maakt.

“Wij willen er zeker van zijn dat onze partners in het centrum staan van onze ontwikkeling als bedrijf. In de kern streven wij ernaar om een hoogwaardig ecosysteem neer te zetten. Onlangs hebben wij een nieuw partner portal gebouwd op het Salesforce CRM-platform. Hierdoor krijgen partners eenvoudiger toegang tot benefits, verbeterde deal-registratie, support tickets en lokaal materiaal. Dit betekent voor hen, maar ook voor ons, een flinke stap voorwaarts. Het portal is hét startpunt voor all things Dropbox.”

Unieke SaaS managed service

Voor kanaalpartners liggen de voordelen van een samenwerking met Dropbox ook in het feit dat zij hierdoor een unieke SaaS managed service kunnen aanbieden, denkt Aldous. Hij stelt dat zo’n 40 procent van de kanaalpartners zichzelf definieert als managed service provider (MSP).

“Zij hebben met ons een model met terugkerende omzet uit licenties, maar zij hebben ook de mogelijkheid om nieuwe omzetbronnen aan te boren met bijvoorbeeld de integratie van applicaties, het uitrollen van diensten en via overige ondersteunende diensten. Uiteraard ondersteunen wij onze partners via onder meer marketing en pre- en post-sales.”

Het partnerprogramma van Dropbox kent drie verschillende niveaus en momenteel wordt bekeken hoe het kanaal zo goed mogelijk kan worden afgestemd op de SaaS-wereld. Dat er in deze wereld legio kansen liggen, staat volgens Aldous buiten kijf.

“In ons model speelt de openheid van API’s een belangrijke rol. Hierdoor integreert Dropbox met een groot aantal andere technologieën. In de praktijk zie je nu steeds vaker dat Dropbox gelijktijdig met andere diensten wordt aangeschaft. Je ziet bijvoorbeeld dat Slack en Zoom samen met Dropbox worden verkocht. De kansen die dit model biedt, zijn in dit opzicht enorm. Daarom spelen partners een belangrijke rol bij onze verkoop.”

Terug naar nieuws overzicht