'Om digitale behendigheid te vergroten moet de CIO voor cultuurverandering zorgen'

22-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

'Om digitale behendigheid te vergroten moet de CIO voor cultuurverandering zorgen'

De samenleving en het bedrijfsleven consumeert en produceert steeds meer digitale goederen en diensten. Een digitaal behendig personeelsbestand is van essentieel belang om flexibiliteit, samenwerking en het toepassen van nieuwe digitale technologieën te stimuleren. De CIO moet voor een cultuuromslag zorgen om de digitale behendigheid te verbeteren.

Dit stelt onderzoeksbureau Gartner. "De digitale component van de meeste banen neemt toe. Technische vaardigheden zijn belangrijk, maar zijn niet voldoende om een succesvolle digitale bedrijfstransformatie te sturen", aldus Helen Poitevin, research vice president bij Gartner. "Bedrijfs- en IT-managers moeten het juiste talent met een specifieke mentaliteit, overtuigingen en gedragingen - die we digitale behendigheid noemen - inzetten om digitale initiatieven te lanceren, af te ronden en te kapitaliseren."

Winst

Digitale behendigheid kan flinke winst opleveren, stelt Gartner. Werknemers met een hoog niveau van digitale behendigheid hebben ruim drie keer meer kans om waarde te halen uit digitale initiatieven dan werknemers met een matige digitale behendigheid. "Ze zijn sneller in staat om digitale initiatieven te lanceren, af te ronden en de gewenste resultaten te behalen", aldus Poitevin.

29% van de CIO's in de EMEA-regio zag digitaal zakendoen in 2019 als een topprioriteit, wat het verbeteren van de digitale behendigheid in de hele organisatie cruciaal maakt. Om hun werknemers te helpen bij het ontwikkelen van digitale behendigheidskenmerken, moeten bedrijfsleiders deze ontwikkelen door flexibiliteit in het bedrijf mogelijk te maken en digitale competenties te ontwikkelen. Bedrijfsleiders moeten digitale behendigheid tot een prioriteit van de C-Suite maken, stelt Gartner.

'IT steeds vaker verantwoordelijk voor cultuurverandering'

"Mind-sets en praktijken geven vorm aan de cultuur, en technologie werkt als een versterker van die cultuur. Technologie op zich verandert zelden de bedrijfscultuur", zegt Daniel Sanchez Reina, senior research director bij Gartner. Technologie is vaak de ruggengraat van hoe het werk gedaan wordt en versterkt de bedrijfscultuur, waardoor cultuurverandering in toenemende mate een verantwoordelijkheid van de IT-afdeling wordt.

"Het is in toenemende mate de verantwoordelijkheid van de CIO om de bedrijfscultuur en de heersende digitale behendigheid op de werkplek te operationaliseren", voegt Sanchez Reina toe. "De CIO zal een sleutelrol spelen bij het ondersteunen van gewenst gedrag en het veranderen van de processen, procedures, beleidslijnen en managementpraktijken die vorm geven aan de manier waarop wordt gewerkt om gewenst gedrag aan te moedigen."

CIO als cultuurveranderingsleider

De CIO is de change leader voor cultuurverandering. De Chief HR Officer (CHRO) is een belangrijke partner van de CIO om de mentaliteit van hun eigen IT-teamleden te veranderen van 'zo hebben we het altijd gedaan' naar 'hoe kunnen we het beter doen'. "Dit kan alleen gebeuren door een kader van cultuurverandering toe te passen, waaronder het verhogen van de digitale behendigheid van de hele organisatie", aldus Sanchez Reina.

Gartner introduceerde het PRISM (purpose; rituals; identity; support and merit) raamwerk om organisaties in staat te stellen culturele kenmerken te veranderen die een cultuuromslag in de weg staan. Denk hierbij aan silo-gerichte organisaties of risicomijdende teams. "PRISM werkt omdat het organisaties in staat stelt om de bewustwording van werknemers over de noodzaak van verandering te vergroten. Dat is de enige echte sleutel tot succes", besluit Sanchez Reina.

Terug naar nieuws overzicht