Wouter Hoeffnagel - 20 september 2019

Nederlanders geven online 9% meer uit aan producten en diensten

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online 12,5 miljard euro uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op 25,9 miljard euro.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. In totaal gaven Nederlandse consumenten online 7 miljard euro uit aan producten (+10%) en 5,5 miljard euro aan diensten (+7%). Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het online besteed bedrag (+8%) en het aantal aankopen (+6%) per online koper. Als we alleen naar de producten kijken, liggen deze percentages zelfs nog iets hoger: +10% en +8%. Daarnaast vormen de online bestedingen binnen de categorieën Food/Nearfood (+34%) en Schoenen & Personal Lifestyle (+21%) ook een belangrijke driver voor het online aankopen van producten.

6% meer online aankopen

In totaal werden er in de eerste zes maanden van 2019 124,9 miljoen online aankopen gedaan (+6%). Hierbinnen zien we dat de groei voor diensten (+1%) achterblijft bij die van producten (+8%), wat in lijn is met voorgaande jaren. De groei binnen producten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood (+39%), Schoenen & Personal Lifestyle (+32%) en Health & Beauty (+26%).

"Food/Nearfood wordt een enorme driver van de Nederlandse e-commercemarkt", vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Waar deze categorie eerst vooral van zich deed spreken vanwege grote groeicijfers, is hij inmiddels ook uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën, zowel op het gebied van online bestedingen als het aantal aankopen. De groeicijfers blijven overigens imposant te noemen en dat zal de komende periode, met de feestdagen in aantocht, niet veel anders worden."

Gebruik desk- en laptops neemt verder af

Het aantal online aankopen dat op een smartphone wordt gedaan, blijft zijn groei doorzetten. Waar in Q2 2018 nog 15% van de online aankopen via een mobiele telefoon is gedaan, is dit aandeel een jaar later gestegen naar 22%. Van alle kopers geeft inmiddels 37% aan online aankopen te doen op zijn of haar smartphone, terwijl dit in Q2 2018 nog 32% was. Het gebruik van een desktopcomputer of een laptop door online shoppers is daarbij verder gedaald: van 32% naar 29% voor desktops en van 50% naar 48% voor laptops.

De verwachting is dat de online bestedingen in Nederland voor heel 2019 uitkomen op circa 25,9 miljard euro, verdeeld over ongeveer 259,7 miljoen aankopen. Dit zouden stijgingen ten opzichte van vorig jaar betekenen van respectievelijk 9% en 7%.