Amazon geeft eigen producten voorrang in zoekresultaten

17-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Amazon geeft eigen producten voorrang in zoekresultaten

Het zoekalgoritme van Amazon is aangepast om eigen producten van het bedrijf voorrang te geven in de zoekresultaten in zijn digitale winkel. De wijziging in het zoekalgoritme is stilletjes doorgevoerd, zonder dit in de openbaarheid te brengen.

Dit melden bronnen die aan het project van Amazon hebben gewerkt aan de Wall Street Journal. Het algoritme zou eind vorig jaar zijn aangepast. Sindsdien worden niet alleen de meest relevante zoekresultaten getoond, maar ook producten die Amazon meer winst opleveren.

Interne strijd

Aan de wijziging is naar verluid een interne strijd vooraf gegaan. Zo was het team verantwoordelijk voor de zoekmachine van Amazon het niet eens met de wijziging. Na een jarenlange strijd tussen topmanagers van dit team - dat A9 wordt genoemd - en Amazon's retailtak in Seattle zou de wijziging nu toch zijn doorgevoerd.

Opvallend is dat één van de bronnen meldt dat een eerder voorstel om winstgevendheid in het algoritme mee te nemen door advocaten van Amazon werd geblokkeerd. Zij vreesde dat deze verandering niet geaccepteerd zou worden door toezichthouders. Alphabet kreeg eerder van de Europese Commissie een boete opgelegd aangezien het bedrijf eigen zoekresultaten van Google Shopping voorrang gaf in de zoekresultaten van de zoekmachine Google.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

e-commerce