Redactie - 17 september 2019

In vier stappen naar een intelligentere bedrijfsvoering

In het snel veranderende digitale landschap van vandaag ervaren organisaties de noodzaak om strategieën te implementeren, waarmee ze hun data kunnen beschermen. Dat is vooral belangrijk gezien de continue groei van data. IDC berekende dat bedrijven in 2025 beschikken over maar liefst 175 ZB aan data. Als je dat combineert met de sterk competitieve economische situatie van dit moment, liggen potentiële calamiteiten met data al snel voor de hand.

Het bouwen van een sterke digitale basis, gericht op beschikbaarheid, is cruciaal voor iedere organisatie. Het is zaak om effectieve en intelligente datamanagementstrategieën te ontwikkelen die zorgen voor toegang tot en herstel van data op het juiste moment.

Bouwen aan een intelligentere bedrijfsvoering

Het 2019 Cloud Data Management Report van Veeam laat zien dat de meeste organisaties (73 procent) niet in staat zijn om in te spelen op de eisen van gebruikers, die ongestoorde toegang tot applicaties en data nodig hebben. Tegelijkertijd zegt bijna de helft (44 procent) dat datamanagement, de komende twee jaar cruciaal is voor het succes van hun organisatie.

Wil een datamanagementstrategie succesvol zijn, dan moet een organisatie rekening houden met de volgende vier componenten, waarin oog is voor technologie, mensen en bedrijfscultuur.

Component 1: De opkomst van de cloud

Cloud-datamanagement is een intrinsiek onderdeel van intelligent datamanagement en voorziet in brede databeschikbaarheid binnen de hele organisatie. Of het nu gaat om een hybride of multicloud-benadering, de voordelen zijn duidelijk: meer betrouwbaarheid, flexibiliteit, kostenvoordelen en veiligheid. Zo biedt data meer waarde.

Een organisatie kan nog zoveel data verzamelen, zonder een efficiënte manier om deze op te slaan en toegankelijk te maken voor gebruikers, heeft dat verzamelen weinig nut. Zorg dus voor een betrouwbaar beheerproces. Dat leidt direct tot meer interne stabiliteit en verbetert je mogelijkheden om vooruit te kijken en betere beslissingen te nemen.

Component 2: Talent doet er echt toe

Een onderzoek onder managers wees uit dat zij de komende twaalf maanden gemiddeld 41 miljoen dollar gaan uitgeven aan nieuwe technologieën. Technologieën als ML en AI (waar disaster recovery en dataprotectie een belangrijke rol in spelen) zullen een sterke impact hebben. Er is dan ook behoefte om te investeren in talent. Geef medewerkers de juiste tools en training, zodat zij hun werk goed kunnen doen.

De resultaten van digitale transitie zijn direct gerelateerd aan de technische vaardigheden van alle gebruikers. Het continu verbeteren van die skills is cruciaal voor het succes van een organisatie en mag daarom beslist niet veronachtzaamd worden. Het zijn uiteindelijk de mensen die het doen. 

Component 3: Zorg voor een datagedreven cultuur

Een moderne bedrijfscultuur moet open staan voor innovatie, de omarming van nieuwe technologieën en het versnellen van digitale transformatie. De cultuur moet datagedreven worden. Bedrijven genereren al veel data. Nu gaat het erom deze te beheren en te analyseren, zodat je data kunt omzetten naar informatie. Hier ligt een belangrijke taak voor het management, dat moet laten zien hoe de organisatie met behulp van technologie en data betere producten en diensten kan leveren.

Component 4: Zelfvertrouwen is de kern

Hoe verder een organisatie is met digitale transformatie, hoe meer zelfvertrouwen dat oplevert in het omgaan met allerlei uitdagingen. Maar tegelijkertijd nemen de potentiële risico’s toe. Werk maken van de eerste drie componenten zorgt voor rust intern en bij klanten en partners. Om een sterke digitale basis te leggen, is het nodig te investeren in robuuste, schaalbare en flexibele oplossingen, zodat kritische issues goed op te lossen zijn.

Het maximaliseren van de waarde van data is belangrijker dan ooit. Nu organisaties stappen willen maken voor wat betreft digitale transformatie, moeten ze erop kunnen vertrouwen dat hun data altijd en overal beschikbaar is. Technologie, mensen, nieuwe mogelijkheden en een datagedreven mentaliteit helpen om echt te transformeren en te innoveren.

Auteur: Dave Russell, VP of Enterprise Strategy, Veeam

Dave Russell is bij Veeam verantwoordelijk voor de strategische productontwikkeling en de go-to-market-programma’s. Verder verspreidt hij de boodschap van Cloud Data Management. Russell was eerder vicepresident en distinguished analyst bij Gartner met een focus op storage-strategieën en -technologieën.