IBM research: automerken verliezen aan belang over tien jaar

16-09-2019 | door: Witold Kepinski

IBM research: automerken verliezen aan belang over tien jaar

IBM Institute of Business Value (IBV) publiceert zijn onderzoek over de toekomst van de auto-industrie. Uit het onderzoek, waaraan 11.500 consumenten en 1.500 automotive executives meededen, blijkt dat automerken er steeds minder toe doen bij consumenten. In tegenstelling tot het merk an sich gaat het in de toekomst vooral om de digitale ervaring die de auto kan bieden.

Die tendens heeft ook een grote impact op de autofabrikanten zelf. Autoconstructeurs geven aan dat hun medewerkers urgent moeten worden bijgeschoold vanwege de snelle digitale ontwikkelingen.

Enkele uitkomsten uit het rapport:

· Voor bijna de helft van de consumenten (48%) doet het merk er niet meer toe in 2030. Kosten en (digitaal) gebruiksgemak worden belangrijker;

· Zeven op de tien automotive executives (69% ) zegt dat het merk op dit moment nog voor concurrentievoordeel zorgt. De helft (46%) is van mening dat dit tegen 2030 wegebt;

· Volgens de respondenten verandert ook de rijervaring compleet tegen 2030. Factoren zoals persoonlijke configuratie (61%), zelf-diagnose (58%) en optimalisatie (58%) worden steeds belangrijker;

· Op dit moment genereert nagenoeg de helft van de fabrikanten (48%) omzet door mobiliteitsdiensten. Maar liefst acht op de tien verwacht dat dit verder zal toenemen in 2030.

Automotive_2030.pdf

Terug naar nieuws overzicht