Ivanti gelooft heilig in de integratie van IT

14-09-2019 | door: Johan van Leeuwen

Ivanti gelooft heilig in de integratie van IT

Unified IT; die term liep vanaf de keynote tot de afsluiting als een rode draad door Ivanti’s partner- en klantevent Interchange Unplugged. Want de vendor wil IT integreren.

Mark-Peter Mansveld (foto), Area Vice-president, EMEA North en Eddie van Ravesteijn, Director Enablement EMEA, namen ’s ochtends de keynote voor hun rekening. Van Ravesteijn speelde de rol van aangever, Mansveld gaf uitleg over wat Ivanti met Unified IT bedoelt en hoe het dat aanpakt. “IT wordt steeds complexer”, begon hij. “Er worden veel devices gebruikt en daarmee hebben de gebruikers toegang tot alles, inclusief shadow IT. IT-teams moeten tegelijkertijd alles bijbenen en dat is lastig. Er is een vraag om real-time inzicht, om security en compliancy, om het ontwikkelen van applicaties en nog veel meer. Vaak werken die verschillende oplossingsgebieden los van elkaar en is er geen integratie.”

Unified IT is volgens Ivanti de oplossing. “Dat begint met ‘discovery’ en ‘insight’. Hoeveel mensen werken er bijvoorbeeld echt met bepaalde software, hoe worden apparaten gebruikt en voldoe je wel aan alle wet- en regelgeving? Op basis van inzicht  kun je beslissingen nemen en actie ondernemen. Het liefst geautomatiseerd, want het grootste deel van de IT-taken is voorspelbaar. Het doel is dat je met Unified IT  continu bezig bent met ontdekken, inzicht krijgen en het ondernemen van de juiste acties.”

Ivanti hanteert vijf pilaren: security, unified endpoint management, IT asset management, IT service management en identity management. Mansveld: “Dat is een behoorlijk basis. Met de reporting tools erbij kun je met real-time inzicht beslissingen nemen die veel effectiever zijn richting een Unified SLA (Service Level Agreement).” Dat laatste is ook een begrip dat Ivanti hanteert. De gedachte erachter: een organisatie rekent IT af op het totale plaatje, niet op de prestaties van de verschillende deelgebieden.

Prioriteit
Na afloop van de keynote ging Mansveld voor onze camera nog wat dieper in op zijn presentatie. “Klanten worstelen met het feit dat afdelingen gespecialiseerd zijn en los van elkaar werken. Ze zijn bezig met bijvoorbeeld GDPR, security of app delivery. Aan het eind van de dag proberen ze te overleven binnen de waan van de dag. De verschillende teams integreren niet. Op het moment dat dat wel gebeurt, kun je aan de slag met de Unified SLA en kijken naar waar IT echt voor bedoeld is en wat het faciliteert.”

“Wij bieden met Ivanti het framework van assets, mensen en toegangsrechten om dat probleem op te lossen”, vervolgde hij. Dat begint, zoals hij in zijn keynote al uitlegde, met ontdekken en inzicht krijgen, onder andere als het gaat om wie er bij welke data kan. De volgende stap is het nemen van beslissingen. “Als je weet wat er fout gaat kun je kijken naar het governance model van je organisatie. Wat heeft een hoge en wat heeft een lagere prioriteit?”

Gebruiksvriendelijkheid
Hoe Ivanti in de praktijk toegepast wordt, werd na de keynote duidelijk. Door middel van een interview met Eric Soufnanguel van Federale Verzekeringen werd de klantkant belicht. “De tool voor incident management die we hadden werd niet gebruikt, want het schrok mensen af. Twee jaar geleden hebben we incident management van Ivanti geïmplementeerd. In eerste instantie was er weerstand bij de gebruikers, maar die verdween snel door de extreme gebruiksvriendelijkheid. Nu hebben we ook Ivanti’s oplossing voor problem management in gebruik. De weerstand die er bij de vorige tool in eerste instantie was, was er nu helemaal niet meer. De gebruikers vertrouwen nu volledig op het gemak van het gebruik.”

De derde plenaire presentatie was van Ivanti’s Chief Technology Innovation Officer, Bob Janssen. Hij sprak over innovatie. Janssen is nauw betrokken bij Ivanti Labs, een incubator die in samenwerking met klanten nieuwe technologieën ontwikkelt en test, met als doel om ze uiteindelijk naar de markt te brengen. Over zijn visie op innovatie zei hij na afloop: “Innoveren gaat over samenwerken, gegevens verzamelen en uiteindelijk met een open mind een nieuw plafond neerzetten. Je ziet bij sommige  voorbeelden dat er een competitief element wordt aangebracht, bijvoorbeeld door twee teams dezelfde doelstelling mee te geven. Laat ze maar strijden. Wij organiseren bijvoorbeeld bijeenkomsten waar ontwikkelaars in 24 uur tijd een innovatieve oplossing moeten bedenken.”

Na die presentatie verdeelden de bezoekers zich over vier break-outsessies over productiviteit, de migratie naar Windows 10, security in de cloud en self-service en license management. Vervolgens was er een gezamenlijke afsluiting en werd er bij de borrel nog nagepraat.

Cohesie
Wat wilde Mansveld samen met zijn collega’s bezoekers meegeven? “We begrijpen dat het moeilijk is om je als CIO staande te houden. Ontwikkelingen gaan snel, het bedrijf kijkt als één geheel naar IT en je moet maar kunnen volgen. Als CIO moet je het aandurven om een stapje terug te zetten om te bekijken hoe je het verschil gaat maken. Wij kunnen daarin faciliteren en ervoor zorgen dat er meer cohesie in de IT komt.”

Terug naar nieuws overzicht