Redactie - 13 september 2019

Arrow Cloud Connect: De vibe van verandering

Arrow Cloud Connect: De vibe van verandering image

Het is druk. Heel druk. Alle 380 stoelen in het auditorium van het Aviodrome in Lelystad zijn gevuld. Sterker, erachter en omheen staan nog zo'n 70 mensen aandachtig te luisteren naar wat Bart van Rheenen, Managing Director van Arrow ECS Benelux te vertellen heeft tijdens het Arrow Cloud Connect 2019 evenement. En dat is eigenlijk best veel. De rode draad in zijn verhaal is duidelijk: morgen is alles anders. Gastspreker Ad Bastiaanse laat een complete beker water in het niets verdwijnen. "Als hij dat maar niet met onze marge doet", grinnikt een partner. "Of met onze data", grapt een eindgebruiker verder.

Dat het zo druk is, is al anders. Evenementen van distributeurs worden vandaag de dag niet meer zo goed bezocht als vroeger. Dus dat er dit jaar drie keer zo veel mensen rondlopen op Arrow Cloud Connect als vorig jaar zegt wel wat. Ook de samenstelling van het publiek is anders. In het verleden waren dat alleen partners. Maar vandaag zijn er meer eindklanten dan partners. Banken, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, grote online winkels. Noem maar op. En dat is redelijk opmerkelijk. Want vinden de partners die er ook zijn dat niet doodeng? Klanten over de vloer bij de distributeur? Een partner die mij dat hoort opperen draait zich om, lacht laconiek en zegt: "Hoezo? Arrow is meer dan een distributeur. Ze denken met ons mee, zitten ook bij de klant en helpen ons zo projecten te doen die we zelf anders niet zo makkelijk zouden kunnen uitvoeren. En ja, daarnaast doen ze nog een stuk logistiek. Maar ze zijn dus veel meer partner dan distributeur."

En waarom lopen die eindklanten hier eigenlijk rond? De ogen Van Rheenen glinsteren als hij zegt: "We geven ze een kijkje over de schutting. Een kijkje in de toekomst. En we hopen dat ze daardoor gaan nadenken. Waar ben ik nu? Waar wil ik over vijf jaar zijn? En hoe kom ik daar? Om die gedachte nog wat extra kracht bij te zetten haalt hij zijn "dingetje" uit zijn binnenzak. Dat "dingetje" is een miniem printplaatje met daarop een batterijtje en acht sensoren. Beweging, druk, geluid, licht, vochtigheid etc. Die waarden worden draadloos naar een centraal systeem te gestuurd waar ze kunnen worden verwerkt, gemonitord en opgeslagen. '40 euro. Ik weet niet wat je er mee kunt", zegt Van Rheenen mysterieus. "Maar ik vraag aan mijn klant om eens na te gaan denken wat zij er mee kunnen. Ik hoop dat daar heel briljante plannen uit komen. Maar waar het om gaat is natuurlijk om een proces op gang te brengen waarbij mensen gaan nadenken over de mogelijkheden van morgen. Niet van gisteren. Verandering dus. En daarom zijn ze hier."

Is alles dan ander bij Arrow? Nee, gelukkig niet. "Lekker!", verzucht iemand naast me terwijl hij tijdens de goed verzorgde lunch een "ouderwets" broodje kroket op z'n bord legt. En dan nog een tweede. "Heel lekker!",  zegt hij nog maar eens. Sommige dingen mogen gewoon niet veranderen.