IDC: Hearables zijn het snelst groeiende segment van de wearable-markt

14-09-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

IDC: Hearables zijn het snelst groeiende segment van de wearable-markt

De wereldwijde verzendingen van wearables zijn in het tweede kwartaal van 2019 (2Q19) met 85,2% toegenomen, aangezien er volgens nieuwe gegevens van de International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker in totaal 67,7 miljoen zendingen waren. Oorgebonden apparaten (hearables) behoren tot de snelst groeiende categorieën en zijn goed voor 46,9% van de totale markt voor wearables in het afgelopen kwartaal, een stijging van 24,8% ten opzichte van een jaar geleden. De drijvende kracht achter die groei was de introductie van reeks nieuwe producten en de aanschaf van nieuwe wearables of hearabes door consumenten.

"De groeiende populariteit van het segment van de hearables dwingt bestaande merken om bij de lancering van nieuwe producten de ontwerpen uit het verleden te heroverwegen, zoals blijkt uit de populaire Galaxy Buds van Samsung. Ook moeten nieuwe merken worden aangetrokken tot de markt", zegt Jitesh Ubrani research manager voor IDC Mobile Device Trackers. "En hoewel het nog maar net begonnen is, vertoont de markt tekenen van opkomende subsegmenten. Denk hierbij aan hearables gewijd aan sporten zoals die van Jabra, eersteklas hearables van bedrijven zoals Bose, en hearables gewijd aan gehoorverlies zoals die van Nuheara."

"Wat de markt voor hearables heeft aangedreven, is de ervaring die gebruikers krijgen", voegt Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur Wearables bij IDC, toe. "Audio van hoge kwaliteit is nog steeds het kenmerk van hearables, maar extra functies - van het aanpassen van het geluid op slimme assistenten en gezondheids- en fitnessfuncties - verhogen de waarde en het nut ervan. Naarmate de prijzen dalen en er meer functies beschikbaar worden, wordt deze volgende generatie hearables de nieuwe normale oplossing voor oortelefoons".

idc-top-5-hearables-q22019.png

Apple leidt de markt

Apple leidt de markt voor hearables met een aandeel van 50,2% in de loop van het kwartaal. Nieuwe producten zoals de vernieuwde AirPods en de nieuwste van de Beats productlijn hielpen het bedrijf een groei van 218,2% te realiseren ten opzichte van vorig jaar. Nu de iPhone-business voor uitdagingen staat, helpt Apple's wearables business en met name de populariteit van de AirPods het bedrijf opnieuw de de facto standaard te worden, al is het dit keer voor hearables.

Samsung veroverde dankzij zijn eigen merkapparaten en het merk JBL de tweede plaats in de loop van het kwartaal. De bekende Galaxy Buds waren één van de meest populaire hearables van het bedrijf, wat onder meer is gedreven door het bundelen van de oortjes met de nieuwste smartphone van Samsung. Daarnaast is de JBL Tune 500BT erin geslaagd om een groot marktaandeel te veroveren, vooral dankzij zijn lage prijs en brede beschikbaarheid.

Xiaomi's AirDots

Xiaomi's AirDots (en andere modellen) hielpen het bedrijf de derde plaats op de markt te veroveren. Hoewel het bedrijf zijn hearables voornamelijk in China verkoopt, timmert Xiaomi met zijn smartphones en polsbandjes inmiddels ook in onder meer Europa en het Midden-Oosten aan de weg. IDC verwacht dat de hearables van Xiaomi op korte termijn volgen.

Bose, dat een lange geschiedenis heeft op het gebied van van hoofdtelefoons en andere audioproducten, staat op de vierde plaats in deze markt. Het brede aanbod en de premium producten van het bedrijf hebben het bedrijf in staat gesteld zich van de rest van de markt te onderscheiden. De QC35ii en de SoundSport Free waren twee van de meest populaire producten van het kwartaal. De nieuwste koptelefoon 700 en de aankomende Earbuds 500 zouden het bedrijf moeten helpen om de vaart erin te houden in de komende kwartalen.

GN Group, het moederbedrijf van Jabra, rondt de top 5 af met een aandeel van 5,1% en een groei van 132,9%. Jabra's Elite Active 65t is een populair alternatief geweest voor Apple's AirPods en is ook sterk gepromoot in de Amazon-webshop. Het bedrijf heeft zich hierdoor geprofileerd als een sterk consumentenmerk, naast zijn bestaande activiteiten rond headsets voor kantoormedewerkers. Op de IFA 2019 kondigde Jabra de volgende generatie van de Elite Active-serie aan.

idc-hearables-q22019-2.png

De wereldwijde verzendingen van wearables zijn in het tweede kwartaal van 2019 (2Q19) met 85,2% toegenomen, aangezien er volgens nieuwe gegevens van de International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker in totaal 67,7 miljoen zendingen waren. Oorgebonden apparaten (hearables) behoren tot de snelst groeiende categorieën en zijn goed voor 46,9% van de totale markt voor wearables in het afgelopen kwartaal, een stijging van 24,8% ten opzichte van een jaar geleden. De drijvende kracht achter die groei was de introductie van reeks nieuwe producten en de aanschaf van nieuwe wearables of hearabes door consumenten.
"De groeiende populariteit van het segment van de hearables dwingt bestaande merken om bij de lancering van nieuwe producten de ontwerpen uit het verleden te heroverwegen, zoals blijkt uit de populaire Galaxy Buds van Samsung. Ook moeten nieuwe merken worden aangetrokken tot de markt", zegt Jitesh Ubrani research manager voor IDC Mobile Device Trackers. "En hoewel het nog maar net begonnen is, vertoont de markt tekenen van opkomende subsegmenten. Denk hierbij aan hearables gewijd aan sporten zoals die van Jabra, eersteklas hearables van bedrijven zoals Bose, en hearables gewijd aan gehoorverlies zoals die van Nuheara."

"Wat de markt voor hearables heeft aangedreven, is de ervaring die gebruikers krijgen", voegt Ramon T. Llamas, onderzoeksdirecteur Wearables bij IDC, toe. "Audio van hoge kwaliteit is nog steeds het kenmerk van hearables, maar extra functies - van het aanpassen van het geluid op slimme assistenten en gezondheids- en fitnessfuncties - verhogen de waarde en het nut ervan. Naarmate de prijzen dalen en er meer functies beschikbaar worden, wordt deze volgende generatie hearables de nieuwe normale oplossing voor oortelefoons".
Apple leidt de marktApple leidt de markt voor hearables met een aandeel van 50,2% in de loop van het kwartaal. Nieuwe producten zoals de vernieuwde AirPods en de nieuwste van de Beats productlijn hielpen het bedrijf een groei van 218,2% te realiseren ten opzichte van vorig jaar. Nu de iPhone-business voor uitdagingen staat, helpt Apple's wearables business en met name de populariteit van de AirPods het bedrijf opnieuw de de facto standaard te worden, al is het dit keer voor hearables.
Samsung veroverde dankzij zijn eigen merkapparaten en het merk JBL de tweede plaats in de loop van het kwartaal. De bekende Galaxy Buds waren één van de meest populaire hearables van het bedrijf, wat onder meer is gedreven door het bundelen van de oortjes met de nieuwste smartphone van Samsung. Daarnaast is de JBL Tune 500BT erin geslaagd om een groot marktaandeel te veroveren, vooral dankzij zijn lage prijs en brede beschikbaarheid.
Xiaomi's AirDots Xiaomi's AirDots (en andere modellen) hielpen het bedrijf de derde plaats op de markt te veroveren. Hoewel het bedrijf zijn hearables voornamelijk in China verkoopt, timmert Xiaomi met zijn smartphones en polsbandjes inmiddels ook in onder meer Europa en het Midden-Oosten aan de weg. IDC verwacht dat de hearables van Xiaomi op korte termijn volgen.
Bose, dat een lange geschiedenis heeft op het gebied van van hoofdtelefoons en andere audioproducten, staat op de vierde plaats in deze markt. Het brede aanbod en de premium producten van het bedrijf hebben het bedrijf in staat gesteld zich van de rest van de markt te onderscheiden. De QC35ii en de SoundSport Free waren twee van de meest populaire producten van het kwartaal. De nieuwste koptelefoon 700 en de aankomende Earbuds 500 zouden het bedrijf moeten helpen om de vaart erin te houden in de komende kwartalen.
GN Group, het moederbedrijf van Jabra, rondt de top 5 af met een aandeel van 5,1% en een groei van 132,9%. Jabra's Elite Active 65t is een populair alternatief geweest voor Apple's AirPods en is ook sterk gepromoot in de Amazon-webshop. Het bedrijf heeft zich hierdoor geprofileerd als een sterk consumentenmerk, naast zijn bestaande activiteiten rond headsets voor kantoormedewerkers. Op de IFA 2019 kondigde Jabra de volgende generatie van de Elite Active-serie aan.

Terug naar nieuws overzicht